Budowa infrastruktury rekreacyjnej i sportowej w Zamysłowie i w Wyszanowie.

Dane przetargów udostępnia Urząd Zamówień Publicznych.
Wszelkie uwagi i wnioski dotyczące publikowanych treści prosimy kierować na:
https://www.uzp.gov.pl
Budowa infrastruktury rekreacyjnej i sportowej w Zamysłowie i w Wyszanowie.
  • Typ ogłoszeniaOgłoszenie o zamówieniu
  • MiastoSzlichtyngowa
  • WojewództwoLubuskie
  • Rodzaj zamówieniaRoboty budowlane
  • Rodzaj zamawiającegoZamawiający publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - jednostka samorządu terytorialnego
  • Termin składania wniosków2022-04-25
  • ZamawiającyGmina Szlichtyngowa
  • Data publikacji ogłoszenia2022-04-08
  • Numer ogłoszenia2022/BZP 00115818
TREŚĆ PRZETARGU

Ogłoszenie o zamówieniu
Roboty budowlane
Budowa infrastruktury rekreacyjnej i sportowej w Zamysłowie i w Wyszanowie.

SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY

1.1.) Rola zamawiającego

Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego

1.2.) Nazwa zamawiającego: Gmina Szlichtyngowa

1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 411050801

1.5) Adres zamawiającego

1.5.1.) Ulica: Rynek 1

1.5.2.) Miejscowość: Szlichtyngowa

1.5.3.) Kod pocztowy: 67-407

1.5.4.) Województwo: lubuskie

1.5.5.) Kraj: Polska

1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL432 - Zielonogórski

1.5.7.) Numer telefonu: 655492327

1.5.8.) Numer faksu: 655492341

1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: umig@szlichtyngowa.pl

1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: www.szlichtyngowa.pl

1.6.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - jednostka samorządu terytorialnego

1.7.) Przedmiot działalności zamawiającego: Ogólne usługi publiczne

SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE

2.1.) Ogłoszenie dotyczy:

Zamówienia publicznego

2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie

2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:

Budowa infrastruktury rekreacyjnej i sportowej w Zamysłowie i w Wyszanowie.

2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-0114d5e6-b71d-11ec-97c7-b646b0ba23df

2.5.) Numer ogłoszenia: 2022/BZP 00115818

2.6.) Wersja ogłoszenia: 01

2.7.) Data ogłoszenia: 2022-04-08

2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Tak

2.9.) Numer planu postępowań w BZP: 2022/BZP 00017658/02/P

2.10.) Identyfikator pozycji planu postępowań:

1.1.6 Budowa infrastruktury rekreacyjnej i sportowej w Zamysłowie i w Wyszanowie

2.11.) O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy, o których mowa w art. 94 ustawy: Nie

2.14.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie

2.16.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną

Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy

SEKCJA III – UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTÓW ZAMÓWIENIA I KOMUNIKACJA

3.1.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania

https://szlichtyngowa.ezamawiajacy.pl

3.2.) Zamawiający zastrzega dostęp do dokumentów zamówienia: Nie

3.4.) Wykonawcy zobowiązani są do składania ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oświadczeń oraz innych dokumentów wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej: Tak

3.5.) Informacje o środkach komunikacji elektronicznej, przy użyciu których zamawiający będzie komunikował się z wykonawcami - adres strony internetowej: Środkiem komunikacji elektronicznej, przy użyciu którego Zamawiający będzie komunikował się z wykonawcami jest platforma (Marketplanet): https://szlichtyngowa.ezamawiajacy.pl. We wszelkiej korespondencji związanej z niniejszym postępowaniem zamawiający i wykonawcy posługują się nr sprawy
RIPP.271.2.2022. Wykonawca przystępując do niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia akceptuje warunki
korzystania z w/w platformy i obowiązujących Regulaminów dostępnych na stronie https://oneplace.marketplanet.pl/regulamin.

3.6.) Wymagania techniczne i organizacyjne dotyczące korespondencji elektronicznej: Wymagania techniczne i organizacyjne sporządzenia, wysyłania i odbierania korespondencji elektronicznej opisane zostały w instrukcji dla wykonawcy dostępnej na platformie. Sposób sporządzenia oraz sposób przekazywania ofert, oświadczeń, o których mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp, podmiotowych środków dowodowych, przedmiotowych środków dowodowych, oraz innych informacji, oświadczeń lub dokumentów, przekazywanych w postępowaniu o udzielenie zamówienia, wymagania techniczne dla dokumentów elektronicznych, wymagania techniczne i organizacyjne użycia środków komunikacji elektronicznej służące do odbioru dokumentów elektronicznych jak również sposób ich sporządzenia określa Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu sporządzania i przekazywania informacji oraz wymagań technicznych dla dokumentów elektronicznych oraz środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz.U. 2020 poz. 2452 ze zm.). Ofertę i oświadczenie, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp składa się pod rygorem nieważności, w formie elektronicznej zgodnie z art. 63 ust. 1 ustawy Pzp. W postępowaniu o udzielenie zamówienia korespondencja elektroniczna (inna niż oferta wykonawcy i załączniki do oferty) odbywa się elektronicznie za pośrednictwem platformy (Marketplanet) https://szlichtyngowa.ezamawiajacy.pl.
Dokumenty elektroniczne, oświadczenia lub elektroniczne kopie dokumentów lub oświadczeń, wnioski, informacje, składane są przez wykonawcę za pośrednictwem platformy (Marketplanet).

3.8.) Zamawiający wymaga sporządzenia i przedstawienia ofert przy użyciu narzędzi elektronicznego modelowania danych budowlanych lub innych podobnych narzędzi, które nie są ogólnie dostępne: Nie

3.12.) Oferta - katalog elektroniczny: Nie dotyczy

3.14.) Języki, w jakich mogą być sporządzane dokumenty składane w postępowaniu:

polski

3.15.) RODO (obowiązek informacyjny): Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1), dalej „RODO”, informuję, że: administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Gmina Szlichtyngowa, ul. Rynek 1; 67-407 Szlichtyngowa, kontakt: tel. 65 549 23 27, e-mail:
umig@szlichtyngowa.pl; z IOD można się kontaktować w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych pod adresem e-mail iodo@szlichtyngowa.pl.

SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

4.1.) Informacje ogólne odnoszące się do przedmiotu zamówienia.

4.1.1.) Przed wszczęciem postępowania przeprowadzono konsultacje rynkowe: Nie

4.1.2.) Numer referencyjny: RIPP.271.2.2022

4.1.3.) Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane

4.1.4.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Nie

4.1.8.) Możliwe jest składanie ofert częściowych: Nie

4.1.13.) Zamawiający uwzględnia aspekty społeczne, środowiskowe lub etykiety w opisie przedmiotu zamówienia: Nie

4.2. Informacje szczegółowe odnoszące się do przedmiotu zamówienia:

4.2.2.) Krótki opis przedmiotu zamówienia

Przedmiotem zamówienia jest budowa placów zabaw i siłowni zewnętrznych w dwóch lokalizacjach tj. w Zamysłowie (dz. ew. nr 333) oraz w Wyszanowie (dz. ew. nr 87/8). Inwestycja realizowana w Zamysłowie i Wyszanowie polega na budowie placu zabaw, ogrodzenia placu zabaw i siłowni zewnętrznej. Zakres inwestycji obejmuje wytyczenie geodezyjne elementów w terenie, wykonanie nawierzchni bezpiecznych pod elementami placu zabaw z tworzywa sztucznego o zróżnicowanej grubości ze względu na normę bezpieczeństwa, dostawę i montaż: urządzeń placu zabaw, urządzeń siłowni zewnętrznej, elementów małej architektury oraz montaż ogrodzenia.
2. Szczegółowy zakres prac:
1) Elementy placu zabaw w miejscowości Zamysłów:
a) Zestaw zabawowy:
Elementy zestawu:
 wieża z dachem – 2 szt.
 wieża bez dachu – 1 szt.
 zjeżdżalnia z laminatu – 1 szt.
 trap łukowy z liną – 1 szt.
 trap z podestami schodkowymi – 1 szt.
 drabinka wejściowa – 1 szt.
 wejście wspinaczkowe – 1 szt.
 pomost ruchomy – 1 szt.
 tunel – 1 szt.
 rura – 1 szt.
Wymiary zestawu ok. 7,00 m x 6,20 m x 3,20 m (wys.).
b) Huśtawka pojedyncza bocianie gniazdo – 1 szt.
c) Huśtawka podwójna z siedziskami – wym. urządzenia ok. 3,00 m x 2,00 m x 2,20 m (wys.), siedziska mieszane (1szt. – zapinane z oparciem; 1 szt. płaskie) – 1 szt.;
d) Karuzela tarczowa z siedziskami wym. urządzenia ok. śr. 1,5 m, wys. 0,80 m (wys.) – 1 szt.;
e) Huśtawka wagowa wym. urządzenia - wym. ok. 3,00 m x 0,30 m x 0,70 m (wys.) – 1 szt.
f) Karuzela obrotowa siedziskami wahadłowymi – wym. ok.1,80 m x 3,80 m, masz stalowy, drewniane słupy poprzeczne – 1 kpl.
g) Pociąg Oskar – wym. 6,60 m x 2,40 m x2,70 m – 1 szt.
h) Nawierzchnia z tworzywa sztucznego.
2) Elementy siłowni zewnętrznej:
a) Zestaw podwójny na pylonie: podciąg nóg i motyl – 1 szt.
b) Zestaw podwójny na pylonie: biegacz i orbitrek – 1 szt.
c) Zestaw podwójny na pylonie: surfer i twister – 1 szt.
a) Rower wolnostojący – 1 szt.
3) Inne elementy małej architektury w miejscowości Zamysłów:
a) Ławki o konstrukcji stalowej z oparciem drewnianym o wym. min. 74 cm x 188 cm x 80 cm (wys.) – 4 szt.
b) Metalowy kosz na śmieci – wym. 100 cm (wys.), 28 cm (średnica) – 1 szt.
c) Tablica z regulaminem placu zabaw – 1 szt.
4) Ogrodzenie placu zabaw o wys. 1,2 m i dł. 85,60 mb, wykonane z paneli bezpiecznych systemowych min. 2D (średnica drutu min. 4 mm), przeznaczonych do montażu na placu zabaw, równo zakończonych, bez żadnych ostrych i wystających elementów wraz 2 furtkami stalowymi o szer. 1 m z samozamykaczem.
5) Elementy placu zabaw w miejscowości Wyszanów:
a) Zestaw zabawowy:
Elementy zestawu:
 wieża z dachem – 2 szt.
 wieża bez dachu – 1 szt.
 zjeżdżalnia z laminatu – 1 szt.
 trap łukowy z liną – 1 szt.
 trap z podestami schodkowymi – 1 szt.
 drabinka wejściowa – 1 szt.
 wejście wspinaczkowe – 1 szt.
 pomost ruchomy – 1 szt.
 tunel – 1 szt.
 rura – 1 szt.
Wymiary zestawu ok. 6,20 m x 7,00 m x 3,20 m (wys.).
b) Słoń na sprężynie - wym. urządzenia ok. 0,90m x 0,30 m x 0,60 m (wys.) – 1 szt.;
c) Karuzela tarczowa z siedziskami wym. urządzenia ok. śr. 1,5 m, wys. 0,80 m (wys.) – 1 szt.;
d) Huśtawka łączona: bocianie gniazdo + podwójna huśtawka (siedzisko kubełkowe i deseczka)- wym. urządzenia ok. 6,45 m x 2,75 m x 2,79 m – 1 szt.
e) Tablica kółko i krzyżyk – 1 szt.
d) Huśtawka wagowa wym. urządzenia ok. 3,00 m x 0,30 m x 0,70 m (wys.) – 1 szt.
e) Nawierzchnia z płyt bezpiecznych EPDM lub SBR w kolorze ceglastym dla HIC min 1,30 m.
6) Elementy siłowni zewnętrznej w miejscowości Wyszanów:
f) Zestaw podwójny na pylonie: wyciąg górny i krzesełko – 1 szt.
g) Zestaw podwójny na pylonie: biegacz i orbitrek – 1 szt.
h) Zestaw podwójny na pylonie: jeździec i wioślarz – 1 szt.
i) Zestaw podwójny na pylonie rower podwójny na pylonie – 1 szt.
j) Pajacyk – 1 szt.
k) Nawierzchnia trawiasta.
7) Inne elementy małej architektury:
a) Tablica z regulaminem placu zabaw – 1 szt.
b) Tablica z regulaminem siłowni zewnętrznej – 1 szt.
c) Ławki z oparciem o konstrukcji metalowej o dł. 1,80 m – 5 szt.
d) Metalowy kosz na śmieci – wym. 100 cm (wys.), 28 cm (średnica) – 2 szt.
e) Stojak na rowery 6-stanowiskowy– 1 szt.
8) Ogrodzenie placu zabaw o wys. 1,5 m, wykonane z paneli bezpiecznych systemowych min. 2D (średnica drutu min. 4 mm), przeznaczonych do montażu na placu zabaw, równo zakończonych, bez żadnych ostrych i wystających elementów wraz z bramą i ze zintegrowaną furtką. Podmurówka z prefabrykowanych elementów betonowych (20 cm – 25 cm).
9) Wykonanie dojścia do placu zabaw w m. Wyszanów z kostki betonowej na podbudowie.

4.2.6.) Główny kod CPV: 37535200-9 - Wyposażenie placów zabaw

4.2.7.) Dodatkowy kod CPV:

45100000-8 - Przygotowanie terenu pod budowę

45112723-9 - Roboty w zakresie kształtowania placów zabaw

4.2.8.) Zamówienie obejmuje opcje: Nie

4.2.10.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: do 2022-08-31

4.2.11.) Zamawiający przewiduje wznowienia: Nie

4.2.13.) Zamawiający przewiduje udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówień na podobne usługi lub roboty budowlane: Nie

4.3.) Kryteria oceny ofert

4.3.1.) Sposób oceny ofert: Za najkorzystniejszą zostanie uznana oferta z najwyższą wartością
punktową.

4.3.2.) Sposób określania wagi kryteriów oceny ofert: Procentowo

4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Kryterium ceny oraz kryteria jakościowe

Kryterium 1

4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena

4.3.6.) Waga: 60

Kryterium 2

4.3.4.) Rodzaj kryterium:

serwis posprzedażny, pomoc techniczna, warunki dostawy takich jak termin, sposób lub czas dostawy, oraz okresu realizacji.

4.3.5.) Nazwa kryterium: dodatkowa gwarancja

4.3.6.) Waga: 40

4.3.10.) Zamawiający określa aspekty społeczne, środowiskowe lub innowacyjne, żąda etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu życia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie

SEKCJA V - KWALIFIKACJA WYKONAWCÓW

5.1.) Zamawiający przewiduje fakultatywne podstawy wykluczenia: Nie

5.3.) Warunki udziału w postępowaniu: Tak

5.4.) Nazwa i opis warunków udziału w postępowaniu.

Zamawiający wymaga wskazania przez wykonawcę spełnienia warunków określonych w art. 112 ust. 2 ustawy Pzp dotyczących: 1) sytuacji ekonomicznej lub finansowej – wykonawca winien wykazać, że jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia na kwotę nie mniejszą niż 200 000,00 zł;
2) zdolności technicznej lub zawodowej – warunek ten będzie spełniony przez Wykonawcę, który:
a) wykaże się doświadczeniem polegającym na wykonaniu w okresie ostatnich pięciu lat, a jeżeli okres działalności jest krótszy - w tym okresie robót budowlanych odpowiadających przedmiotowi zamówienia, tj. co najmniej 2 zamówień polegających na remoncie, budowie, przebudowie lub rozbudowie placów zabaw lub/ i siłowni zewnętrznych o wartości nie mniejszej niż 200 000,00 zł każda. Aby spełnić ten wymóg, prace, na które Oferent powołuje się, muszą być ukończone w całości.

5.5.) Zamawiający wymaga złożenia oświadczenia, o którym mowa w art.125 ust. 1 ustawy: Tak

5.6.) Wykaz podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie niepodlegania wykluczeniu: 1.1 oświadczenie Wykonawcy, w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 5) ustawy PZP, o braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej, w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 275), z innym Wykonawcą, który złożył odrębną ofertę, ofertę częściową albo oświadczenia o przynależności do tej samej grupy kapitałowej wraz z dokumentami lub informacjami potwierdzającymi przygotowanie oferty, oferty częściowej niezależnie od innego wykonawcy należącego do tej samej grupy kapitałowej (zgodnie z załącznikiem do SWZ).
1.2. odpis lub informacja z Krajowego Rejestru Sądowego lub z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, w zakresie art. 109 ust. 1 pkt 4 ustawy P.z.p., sporządzonych nie wcześniej niż 3 miesiące przed jej złożeniem, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji
1.3. Oświadczenie Wykonawcy o aktualności informacji zawartych w oświadczeniu, o którym mowa w art. 125 ustawy Prawo zamówień publicznych w zakresie podstaw wykluczenia z postępowania wskazanych przez Zamawiającego POTWIERDZAJĄCE BRAK PODSTAW WYKLUCZENIA Z POSTĘPOWANIA .

5.7.) Wykaz podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu: 1.1. wykaz robót budowlanych wykonanych nie wcześniej niż w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy –
w tym okresie, wraz z podaniem ich miejsca wykonania, rodzaju wykonanych robót, daty zakończenia robót i zlecających, na rzecz których roboty te zostały wykonane (zgodnie z załącznikiem do SWZ).
1.2. opłacona polisa - a w przypadku jej braku innego dokumentu potwierdzającego, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia. (z polisy lub załączonych wraz z nią do oferty dokumentów musi wynikać, iż została ona opłacona zgodnie z warunkami płatności jakie zostały zawarte w treści polisy i musi być aktualna na dzień składania ofert).

5.9.) Zamawiający przewiduje uzupełnienie przedmiotowych środków dowodowych: Nie

SEKCJA VI - WARUNKI ZAMÓWIENIA

6.1.) Zamawiający wymaga albo dopuszcza oferty wariantowe: Nie

6.3.) Zamawiający przewiduje aukcję elektroniczną: Nie

6.4.) Zamawiający wymaga wadium: Tak

6.4.1) Informacje dotyczące wadium:

Wykonawca zobowiązany jest wnieść wadium w wysokości 3 000,00 zł.

6.5.) Zamawiający wymaga zabezpieczenia należytego wykonania umowy: Tak

6.6.) Wymagania dotyczące składania oferty przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:

W przypadku wspólnego ubiegania się o zamówienie przez Wykonawców, oświadczenie, o którym mowa w ust. 3, składa każdy z wykonawców. W przypadku polegania przez wykonawcę na zdolnościach lub sytuacji podmiotów udostępniających zasoby, wykonawca przedstawia, wraz z oświadczeniem, o którym mowa w ust. 3, także oświadczenie podmiotu udostępniającego zasoby, potwierdzające brak podstaw wykluczenia tego podmiotu oraz odpowiednio spełnienie warunków udziału w postępowaniu w zakresie w jakim wykonawca powołuje się na jego zasoby.

6.7.) Zamawiający przewiduje unieważnienie postępowania, jeśli środki publiczne, które zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia nie zostały przyznane: Tak

SEKCJA VII - PROJEKTOWANE POSTANOWIENIA UMOWY

7.1.) Zamawiający przewiduje udzielenia zaliczek: Tak

7.2.) Informacje na temat zaliczek:

27. Zamawiający przewiduje udzielenie zaliczki w wysokości wkładu własnego, jaki jest zobowiązany zagwarantować w ramach przedmiotowego zadania, min. 5 % wartości zamówienia. Zaliczka płatna będzie w terminie do 45 dni od dnia dostarczenia prawidłowo wystawionej faktury zaliczkowej.

7.3.) Zamawiający przewiduje zmiany umowy: Tak

7.4.) Rodzaj i zakres zmian umowy oraz warunki ich wprowadzenia:

Rodzaj i zakres zmian został określony w § 19 Projektowanych postanowień umowy, stanowiących załącznik nr 7 do SWZ.

7.5.) Zamawiający uwzględnił aspekty społeczne, środowiskowe, innowacyjne lub etykiety związane z realizacją zamówienia: Nie

SEKCJA VIII – PROCEDURA

8.1.) Termin składania ofert: 2022-04-25 09:00

8.2.) Miejsce składania ofert: Ofertę nalezy złożyć w formie elektronicznej przy użyciu platformy https://szlichtyngowa.ezamawiajacy.pl

8.3.) Termin otwarcia ofert: 2022-04-25 09:30

8.4.) Termin związania ofertą: do 2022-05-24

NAJNOWSZE ZLECENIE
Zlecę koszenie łąki 10h - Nowogród Bobrzański
  • Lokalizacja zlecenialubuskie
  • Data dodania19-04-2024
  • Zleceniodawcaosoba fizyczna
Witam. Poszukuje osoby na stanowisko traktorzysta-operator traktora rolniczego która wykosi , zgrabi-porobi wały i sprasuje presa możesz do tego celu mieć własny sprzęt lub udostępnię mój prywatny sprzęt posiadam traktor ursus 360 , prasa z224, zgrabiarka do skoszenia mam 10 hektarów łąki proszę podac termin wykonania usługi i cene - miejsce wykonania pracy okolice Nowogrodu bobrzańskiego , najlepiej jakbyś posiadał własny sprzęt czyli traktor