„Realizacja strategii niskoemisyjnej na obszarze Powiatu Namysłowskiego”, polegająca...

Dane przetargów udostępnia Urząd Zamówień Publicznych.
Wszelkie uwagi i wnioski dotyczące publikowanych treści prosimy kierować na:
https://www.uzp.gov.pl
„Realizacja strategii niskoemisyjnej na obszarze Powiatu Namysłowskiego”, polegająca na wyprowadzeniu indywidualnego ruchu samochodowego z miasta Namysłowa poprzez zaprojektowanie i wybudowanie infrastruktury dla ruchu rowerowego i pieszego wraz z miejscami postojowymi.
  • Typ ogłoszeniaOgłoszenie o udzieleniu zamówienia
  • MiastoNamysłów
  • WojewództwoOpolskie
  • Rodzaj zamówienia
  • Rodzaj zamawiającegoadministracja samorządowa
  • Tryb udzielenia zamówieniaPrzetarg nieograniczony
  • ZamawiającyPowiat Namysłowski reprezentowany przez Zarząd Powiatu
  • Data publikacji ogłoszenia2017-07-24
  • Numer ogłoszenia2017/2017/111417
TREŚĆ PRZETARGU
Ogłoszenie nr 111417 - 2017 z dnia 2017-07-24 r.
Namysłów: „Realizacja strategii niskoemisyjnej na obszarze Powiatu Namysłowskiego”, polegająca na wyprowadzeniu indywidualnego ruchu samochodowego z miasta Namysłowa poprzez zaprojektowanie i wybudowanie infrastruktury dla ruchu rowerowego i pieszego wraz z miejscami postojowymi.
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA -
Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego
Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
tak
Nazwa projektu lub programu
„Realizacja strategii niskoemisyjnej na obszarze Powiatu Namysłowskiego” w ramach projektu „Realizacja strategii niskoemisyjnych na obszarze Subregionu Północnego Województwa Opolskiego” realizowanego w ramach Osi Priorytetowej: III Gospodarka niskoemisyjna, Poddziałanie: 3.1.1 Strategie niskoemisyjne w miastach subregionalnych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014 – 2020, Cel tematyczny: 4 Wspieranie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną we wszystkich sektorach, Priorytet inwestycyjny: 4e Promowanie strategii niskoemisyjnych dla wszystkich rodzajów terytoriów, w szczególności dla obszarów miejskich, w tym wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej i działań adaptacyjnych mających oddziaływanie łagodzące na zmiany klimatu. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014 – 2020.
Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych: tak
Numer ogłoszenia: 519060-N-2017

Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych: nie

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
Postępowanie zostało przeprowadzone przez centralnego zamawiającego
nie
Postępowanie zostało przeprowadzone przez podmiot, któremu zamawiający powierzył/powierzyli przeprowadzenie postępowania
nie
Postępowanie zostało przeprowadzone wspólnie przez zamawiających
nie
Postępowanie zostało przeprowadzone wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej
nie
W przypadku przeprowadzania postępowania wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej – mające zastosowanie krajowe prawo zamówień publicznych::
Informacje dodatkowe:
I. 1) NAZWA I ADRES: Powiat Namysłowski reprezentowany przez Zarząd Powiatu, krajowy numer identyfikacyjny 53142196300000, ul. Pl. Wolności  , 46100   Namysłów, państwo Polska, woj. opolskie, tel. (077) 410 36 95, faks 774 103 922, e-mail zamowienia@namyslow.pl
Adres strony internetowej (URL): www.namyslow.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa
I.3) WSPÓLNE UDZIELANIE ZAMÓWIENIA (jeżeli dotyczy):
Podział obowiązków między zamawiającymi w przypadku wspólnego udzielania zamówienia, w tym w przypadku wspólnego przeprowadzania postępowania z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej (jeżeli zamówienie zostało udzielone przez każdego z zamawiających indywidualnie informacja w sekcji I jest podawana przez każdego z zamawiających, jeżeli zamówienie zostało udzielone w imieniu i na rzecz pozostałych zamawiających w sekcji I należy wskazać który z zamawiających zawarł umowę):
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
„Realizacja strategii niskoemisyjnej na obszarze Powiatu Namysłowskiego”, polegająca na wyprowadzeniu indywidualnego ruchu samochodowego z miasta Namysłowa poprzez zaprojektowanie i wybudowanie infrastruktury dla ruchu rowerowego i pieszego wraz z miejscami postojowymi.
Numer referencyjny (jeżeli dotyczy):
IZM.I.272.31.2017.MA
II.2) Rodzaj zamówienia:
II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia (wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań ) a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:
1. Przedmiot zamówienia : „Realizacja strategii niskoemisyjnej na obszarze Powiatu Namysłowskiego” w ramach projektu „Realizacja strategii niskoemisyjnych na obszarze Subregionu Północnego Województwa Opolskiego” realizowanego w ramach Osi Priorytetowej: III Gospodarka niskoemisyjna, Poddziałanie: 3.1.1 Strategie niskoemisyjne w miastach subregionalnych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014 – 2020. Konkurs nr RPOP.03.01.01-IZ.00-16-001/16. 2. Inwestycja opisana w pkt. 1 polega na wyprowadzeniu indywidualnego ruchu samochodowego z miasta Namysłowa poprzez zaprojektowanie i wybudowanie infrastruktury dla ruchu rowerowego i pieszego wraz z miejscami postojowymi. 3. Przedmiot zamówienia należy wykonać zgodnie programem funkcjonalno-użytkowym, stanowiącym załącznik do SIWZ, specyfikacją istotnych warunków zamówienia opracowanymi dla potrzeb niniejszego zamówienia oraz wytycznymi do działania określonego w pkt. 1, obowiązującymi przepisami i normami, sztuką budowlaną, zasadami współczesnej wiedzy technicznej. 4. Zakres przedmiotu zamówienia obejmuje: 2.1. Wykonanie czynności i opracowań przygotowawczych do sporządzenia dokumentacji projektowej: 1) aktualna mapa do celów projektowych, 2) koncepcja techniczna. 2.2. Wykonanie dokumentacji projektowej w zakresie: 1) dokumentacja hydrogeologiczna dla niniejszej inwestycji w niezbędnym zakresie (należy przyjąć min. 3 odwierty badawcze na każdy kilometr), 2) Projekt Budowlany opracowany w zakresie zgodnym z wymaganiami obowiązującej w Polsce ustawy Prawo budowlane z 7 lipca 1994 r. (Dz.U. z 2016 r. poz. 290 z późn. zmianami) wraz z przygotowaniem wniosku o uzyskanie pozwolenia na budowę lub zgłoszenia oraz uzyskaniem wszystkich niezbędnych zgód, uzgodnień, wytycznych, opinii, 3) operaty wodnoprawne dla przejść nad rzekami i rowami, 4) dokumentacja wykonawcza dla celów realizacji inwestycji. Projekty techniczne wykonawcze stanowić będą uszczegółowienie dla potrzeb wykonawstwa projektu budowlanego. Dokumentacja powinna być opracowana z uwzględnieniem warunków zatwierdzenia Projektu Budowlanego oraz warunków zawartych w uzyskanych opiniach i uzgodnieniach, jak również szczegółowych wytycznych Zamawiającego. Dokumentacja będzie przygotowana z podziałem co najmniej na branże: • projekt zagospodarowania terenu, • projekt drogowy, • inne projekty, które podczas ustaleń z Zamawiającym uznane zostaną za niezbędne do prawidłowego wykonania zadania w tym projekty uwzględniające przebudowę pozostałych obiektów i sieci kolidujących. 5) specyfikacja techniczna wykonania i odbioru robót budowlanych, 6) przedmiary robót, 7) plan Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia, 8) projekt czasowej organizacji ruchu wraz z zatwierdzeniem, 9) projekt docelowej organizacji ruchu wraz z zatwierdzeniem, oraz dokumenty porealizacyjne obejmujące: 10) dokumentację powykonawczą z naniesionymi w sposób czytelny wszelkimi zmianami wprowadzonymi w trakcie budowy, 11) geodezyjny operat powykonawczy, 12) protokoły sprawdzeń i badań, 13) kompletny wniosek o uzyskanie pozwolenia na użytkowanie/zgłoszenie zakończenia robót przez Zamawiającego. 2.3. Wykonanie robót budowlanych w zakresie: 1) Prace rozbiórkowe:  rozbiórka istniejących nawierzchni,  usunięcie drzew, krzewów i pozostałej kolidującej zieleni,  usunięcie i przebudowa kolidujących instalacji,  usunięcie warstwy humusu, wywóz humusu i jego tymczasowe składowanie. 2) Roboty ziemne i odwodnieniowe. 3) Usuniecie kolizji. 4) Roboty drogowe:  wykonanie nowej nawierzchni dróg wzdłuż, których przebiegają ścieżki rowerowe (na całej długości i szerokości),  wykonanie podbudowy,  wykonanie nawierzchni,  wykonanie obrzeży i krawężników,  wykonanie oznakowania pionowego i poziomego,  wykonanie miejsc postojowych dla rowerzystów wyposażonych m.in. w wiatę, stojaki na rowery, ławkę, kosz na śmieci),  wykonanie robót towarzyszących,  wykonanie pozostałych robót: • uporządkowanie terenu budowy wraz z odtworzeniem stanu pierwotnego obiektów naruszonych (odtworzenie dróg, chodników, skarp, rowów, humusowanie i realizacja zieleni), • wszystkie inne niezbędne elementy (np. tablice informacyjne, elementy BRD). 2.4. Sprawowanie nadzoru autorskiego. 5. Kody i nazwy według Wspólnego Słownika Zamówień (CPV): Główny kod CPV: 45233162-2 Roboty budowlane w zakresie ścieżek rowerowych. Dodatkowe kody CPV: 31523200-0 Trwałe znaki informacyjne. 34928472-7 Oznakowanie. 34928480-6 Pojemniki i kosze na odpady i śmieci. 39113600-3 Ławki. 39151100-6 Stojaki. 44112100-9 Wiaty. 45100000-8 Przygotowanie terenu pod budowę. 45111000-8 Roboty w zakresie burzenia, roboty ziemne. 45111200-0 Roboty w zakresie przygotowania terenu pod budowę i roboty ziemne. 45111213-4 Roboty w zakresie oczyszczania terenu. 45111250-5 Badanie gruntu. 45111291-4 Roboty w zakresie zagospodarowania terenu. 45112000-5 Roboty w zakresie usuwania gleby. 45113000-2 Roboty na placu budowy. 45233120-6 Roboty w zakresie budowy dróg. 45233124-4 Roboty budowlane w zakresie arterii drogowych. 45233140-2 Roboty drogowe. 45233142-6 Roboty w zakresie naprawy dróg. 45233161-5 Roboty budowlane w zakresie ścieżek pieszych. 45233220-7 Roboty w zakresie nawierzchni dróg. 45233221-4 Malowanie nawierzchni. 45233222-1 Roboty budowlane w zakresie układania chodników i asfaltowania. 45233223-8 Wymiana nawierzchni drogowej. 45233290-8 Instalowanie znaków drogowych. 45233292-2 Instalowanie urządzeń ochronnych. 45233293-9 Instalowanie mebli ulicznych. 71220000-6 Usługi projektowania architektonicznego. 71240000-2 Usługi architektoniczne, inżynieryjne i planowania. 71245000-7 Plany zatwierdzające, rysunki robocze i specyfikacje. 71250000-5 Usługi architektoniczne, inżynieryjne i pomiarowe. 71320000-7 Usługi inżynieryjne w zakresie projektowania. 6. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia stanowi załącznik nr 2 do SIWZ – Program Funkcjonalno-Użytkowy. 3. Kontroli Zamawiającego w formie pisemnego zatwierdzenia przez Zamawiającego, będą w szczególności poddane: a) rozwiązania projektowe zawarte w projekcie budowlanym ich zgodność z koncepcją przedstawioną w programie funkcjonalno-użytkowym; b) projekty wykonawcze oraz specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych – w aspekcie ich zgodność z programem funkcjonalno-użytkowym, wymaganiami Zamawiającego oraz warunkami umowy. 7. Nie dopuszcza się wykonywania jakichkolwiek robót na placu budowy bez wcześniejszego uzyskania prawomocnego pozwolenia na budowę lub zgłoszenia oraz bez wcześniejszego wykonania prawidłowego, kompletnego oznakowania robót. Przedmiotowe oznakowanie należy wykonać na podstawie opracowanej przez Wykonawcę, uzgodnionej i zatwierdzonej Tymczasowej Organizacji Ruchu. 8. Wykonawca zobowiązany jest we własnym zakresie i na własny koszt zabezpieczyć odpowiedni sprzęt i materiały do wykonywania przedmiotu zamówienia. 9. Składający oferty wykonawcy zobowiązani są do zapoznania z istotnymi przepisami prawa, aktami i regulacjami obowiązującymi w Polsce, które w jakikolwiek sposób mogą wpływać lub odnosić się do działań podejmowanych w związku z przetargiem i w następstwie podpisania umowy. 10. Wykonawcy są odpowiedzialni za staranne zaznajomienie się ze SIWZ wraz z jej dodatkami, w tym również przedmiarem robót, dokumentacją techniczno-budowlaną, specyfikacją techniczną wykonania i odbioru robót, wszelkimi zmianami do SIWZ sporządzonymi w okresie przetargowym oraz za uzyskanie wiarygodnych informacji dotyczących poszczególnych warunków i obowiązków, które mogą w jakikolwiek sposób oddziaływać na sumę czy istotę oferty lub na wykonanie robót. 11. Wykonawcy są odpowiedzialni za staranne zaznajomienie się ze SIWZ wraz z jej załącznikami, wszelkimi zmianami do SIWZ sporządzonymi w okresie przetargowym oraz za uzyskanie wiarygodnych informacji dotyczących poszczególnych warunków i obowiązków, które mogą w jakikolwiek sposób oddziaływać na sumę czy istotę oferty lub na wykonywanie usług. 12. Wymagany przez Zamawiającego min. okres gwarancji – 3 lata. Oferta Wykonawcy, który zaproponuje okres gwarancji krótszy niż 3 lata, zostanie odrzucona jako niezgodna ze SIWZ. 13. Wykonawca zobowiązany jest zrealizować zamówienie na zasadach i warunkach opisanych w SIWZ i ofercie. 14. Nie dopuszcza się składania ofert częściowych. Oferty, które nie będą obejmowały wszystkich elementów składowych przedmiotu zamówienia zostaną odrzucone. 15. Zamawiający nie dopuszcza możliwości składania ofert wariantowych. 16. Zamawiający przewiduje możliwość udzielenia zamówień, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 6/7 ustawy. 17. Zamawiający dopuszcza możliwość powierzenia Podwykonawcy lub Podwykonawcom wykonanie części zamówienia, co nie zwalnia Wykonawcy z odpowiedzialności za należyte wykonanie tego zamówienia. 18. Zamawiający zgodnie z art. 36b ustawy żąda podania przez Wykonawcę w formularzu oferty części zamówienia, których wykonanie zamierza powierzyć Podwykonawcom i podania ich nazw (firm). Powierzenie wykonania części przedmiotu zamówienia Podwykonawcy lub Podwykonawcom wymaga zawarcia umowy o podwykonawstwo, przez którą należy rozumieć umowę w formie pisemnej o charakterze odpłatnym, której przedmiotem są dostawy lub usługi stanowiące część zamówienia publicznego, zawartą pomiędzy wybranym przez Zamawiającego Wykonawcą a innym podmiotem (Podwykonawcą). 19. Zamawiający zgodnie z art. 29 ust. 3a ustawy wymaga, aby wykonawca lub podwykonawca do wykonywania czynności określonych w przedmiocie niniejszego zamówienia zatrudniał osoby na podstawie umów o pracę, jeżeli wykonanie tych czynności polega na wykonywaniu pracy w sposób określony w art. 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1502, z późn. zm.). Zamawiający zastrzega sobie prawo do przedłożenia przez Wykonawcę, umów o pracę z zatrudnionymi przez niego pracownikami. 20. Na podstawie art. 29 ust. 3a ustawy Pzp Zamawiający wymaga zatrudnienia przez Wykonawcę lub Podwykonawcę na podstawie umowy o pracę osób wykonujących czynności w zakresie realizacji zamówienia. W przypadku prac wykonywanych zgodnie z art. 12 ustawy Prawo Budowlane, tj. tych, które może wykonywać osoba pełniąca samodzielne funkcje techniczne w budownictwie Zamawiający nie wymaga zatrudnienia osób na wyżej wymienionych warunkach. Na potwierdzenie powyższego wymaga się, aby Wykonawca lub Podwykonawca w terminie 5 dni od dnia podpisania umowy przedłożył Zamawiającemu: pisemne oświadczenie Wykonawcy lub Podwykonawcy o zatrudnieniu na podstawie umowy o pracę osób wykonujących czynności w zakresie realizacji zamówienia wraz z wykazem osób zatrudnionych przez Wykonawcę lub Podwykonawcę przy realizacji zamówienia na podstawie umowy o pracę. Zamawiający zastrzega sobie prawo do kontroli zgodności oświadczeń Wykonawcy lub Podwykonawcy (przedstawionych Zamawiającemu według wzoru stanowiącego zał. nr 2 do umowy) z osobami faktycznie wykonującymi czynności przy zamówieniu. Nieprzedłożenie przez Wykonawcę lub Podwykonawcę pisemnego oświadczenia (według wzoru stanowiącego zał. nr 2 do umowy) w terminie wskazanym jak powyżej będzie traktowane jako niewypełnienie obowiązku zatrudnienia pracowników na podstawie umowy o prace oraz będzie skutkować naliczeniem kar umownych w wysokości określonej w załączonym do SIWZ projekcie umowy. 21. W przypadku, gdy Wykonawca nie zamierza wykonywać zamówienia przy udziale podwykonawców, należy wpisać w formularzu „nie dotyczy” lub inne sformułowanie. Jeżeli Wykonawca zostawi ten punkt formularza nie wypełniony Zamawiający uzna, iż zamówienie zostanie wykonane siłami własnymi, bez udziału podwykonawcy. 22. Informacja o możliwości udzielenia zaliczki na poczet wykonania zamówienia na podstawie art. 151a ustawy: Zamawiający nie przewiduje możliwości udzielenia zaliczki na poczet wykonania zamówienia. 23. Miejsce realizacji zamówienia: teren działania Wykonawcy oraz drogi powiatowe: 1) DP 1101 O Namysłów – Przeczów; 2) DP 1103 O Namysłów – granica województwa dolnośląskiego Syców; 3) DP 1102 O Namysłów – Smogorzów; 4) DP 1114 O Kamienna – Rychnów; 5) DP 1116 O Kamienna – Łączany i DP 1117 O Namysłów – Ziemiełowice; 6) DP 1125 O Pielgrzymowice – Namysłów i DP 1124 O – DP1125 O – Jakubowice.
II.4) Informacja o częściach zamówienia:
Zamówienie podzielone jest na części:
Nie

II.5) Główny Kod CPV: 45233162-2
Dodatkowe kody CPV: 31523200-0, 34928472-7, 34928480-6, 39113600-3, 39151100-6, 44112100-9, 45100000-8, 45111000-8, 45111200-0, 45111213-4, 45111250-5, 45111291-4, 45112000-5, 45113000-2, 45233120-6, 45233124-4, 45233140-2, 45233142-6, 45233161-5, 45233220-7, 45233221-4, 45233222-1, 45233223-8, 45233290-8, 45233292-2, 45233293-9, 71220000-6, 71240000-2, 71245000-7, 71250000-5
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
Przetarg nieograniczony
III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów
III.3) Informacje dodatkowe:
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
Postępowanie/część zostało unieważnione nie
Należy podać podstawę i przyczynę unieważnienia postępowania:
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: 30/06/2017
IV.2 Całkowita wartość zamówienia
Wartość bez VAT5110500
WalutaPLN

IV.3) INFORMACJE O OFERTACH
Liczba otrzymanych ofert3
w tym
Liczba otrzymanych ofert od małych i średnich przedsiębiorstw: 3
Liczba otrzymanych ofert od wykonawców z innych państw członkowskich Unii Europejskiej:
Liczba otrzymanych ofert od wykonawców z państw niebędących członkami Unii Europejskiej:
liczba ofert otrzymanych drogą elektroniczną:

IV.4) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT: 0
IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA
Zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie:
nie
Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe LARIX Sp. z o. o. ,  ,  ul. Klonowa 11,  42-700 ,  Lubliniec,  kraj/woj. śląskie
Wykonawca jest małym/średnim przedsiębiorcą: tak
Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej: nie
Skrót literowy nazwy państwa:
Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej: nie
Skrót literowy nazwy państwa:
IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOŚCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ/KOSZTEM
Cena wybranej oferty/wartość umowy 4995028,80
Oferta z najniższą ceną/kosztem 4995028,80
> Oferta z najwyższą ceną/kosztem 6910569,11
Waluta: PLN

IV.7) Informacje na temat podwykonawstwa
Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy/podwykonawcom Tak
Wartość lub procentowa część zamówienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom: 1,4 %
IV.8) Informacje dodatkowe:

IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ
IV.9.1) Podstawa prawna
Postępowanie prowadzone jest w trybie   na podstawie art.  ustawy Pzp.

IV.9.2) Uzasadnienia wyboru trybu
Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
NAJNOWSZE ZLECENIE
  • Lokalizacja zlecenia
  • Data dodania
  • Zleceniodawca
NAJNOWSZE ZLECENIA
NAJNOWSZE USŁUGI