Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego
Zamówienia publicznego
"Konserwacja i restauracja polichromii we wnętrzach dworu w Koźminku"
1.3.1 "Konserwacja i restauracja polichromii we wnętrzach dworu w Koźminku"
Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy
polski
Zadanie dofinansowane z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków, wstępna promesa nr Edycja2RPOZ/2023/2987/PolskiLad
Opis przedmiotu zamówienia
1. Program prac konserwatorskich ściennej dekoracji malarskiej z wystroju wnętrz dworu w Koźminku z II po XVIII w. ul. Andrzeja Mielęckiego 4a, 62-840 Koźminek
OPIS INWENTARYZACYJNY OBIEKTU I JEGO INTERPRETACJA
IDENTYFIKACJA OBIEKTU: zabytkowy dwór wpisany do rejestru zabytków KI.IV-73/96/54 decyzją WKZ w Poznaniu 12 czerwca 1954 roku, odkryte polichromie wpisane do rejestru zabytków pod nr ilość metrów polichromii to ok 64 m2.
Rodzaj: Zachowany częściowo wystrój wnętrz ze ścienną dekoracją malarską w postaci ornamentów roślinnych i figuralnych. W zachowanej partii lamperii dekoracja w formie płyciny z ozdobnymi girlandami i motywmi roślinnymi, powyżej lamperii na fragmentach ścian fryz podsufitowy z zachowaną dekoracją w formie pasowej, oraz fragmenty iluzjonistycznie malowanych płycin i pilastrów.
Czas powstania: pierwotny architekt nieznany; przebudowany w latach 1906-1907 przez Jana Heuricha Młodszego przed 1770 na przełomie 3 i 4 ćw. XVIII w, We wnętrzach polichromie z XVIII - XIX w obecnie odkryte i zinwentaryzowane nie wpisane do rejestru Przebudowy w latach1906-1907 i w latach 30- stych XX wieku
Materiał i technika: technika mieszana: wapienna i klejowa, pigmenty pochodzenia mineralnego
Autor polichromii: nieznany
Inskrypcje: opisy postaci z medalionów
Wcześniejsze konserwacje lub renowacje: liczne wtórne przemalowania, które zostały usunięte w celu odsłonięcia oryginalnej polichromii
Właściciel i użytkownik obiektu: Gmina Koźminek, woj. Wielkopolskie, powiat kaliski Adres: ul. Andrzeja Mielęckiego 4a, 62-840 Koźminek
2.OPIS I HISTORIA OBIEKTU
Opis dworu: Dwór ustawiony jest w parku na osi osiemnastowiecznego założenia i zwrócony elewacją frontową na południowy wschód.
Murowany, częściowo podpiwniczony od strony zachodniej, parterowy z wysokim poddaszem mieszkalnym nakrytym dachem mansardowym z drewnianymi lukarnami. Portyki frontowy i ogrodowy kolumnowe, kryte niskimi dachami dwuspadowymi.
Materiał i technika: mur ceglany z narzutem wapienno-piaskowym wymalowany techniką wapienną. Elewacje z zachowaną dekoracją architektoniczną; gzymsem wieńczącym i pilastrami. Otwory okienne elewacji frontowej otoczone opaskami z uszakami i kluczem.
Wnętrza tynkowane i pierwotnie polichromowane; na sufitach fragmenty sztukaterii. Stolarka drzwiowa i okienna drewniana, podłogi i sufity drewniane.
Historia Dworu: Dwór jest późnobarokowy wzniesiony zapewne w końcu drugiej połowy XVIII wieku dla Józefa Kiełczewskiego i jego żony Salomei z Walewskich z wykorzystaniem murów wcześniejszej budowli. W latach 1906-1907, staraniem Marii z Mielęckich i jej męża Tadeusza Hantke, dwór częściowo przebudowano i rozbudowano o neoklasycystyczne portyki, według projektu arch. Jana Heuricha młodszego, w duchu stylu dworkowego. Budynek nosi ślady nie do końca zbadanych przeróbek, napraw i rozbudowy poprzez dodanie przybudówek.
Opis polichromii: Klasycystyczne polichromie, wykonane na ścianach charakteryzują się bardzo dobrym warsztatem artystycznym. Przedstawiają popiersia czołowych postaci 6 starożytnej Grecji i Rzymu, ujętych w owalne tonda w formie medalionów, otoczone inskrypcjami określającymi daną postać. Portrety wykonano monochromatycznie, używając wielu odcieni szarości, stosując bardzo delikatny modelunek światłocieniowy.
Na poszczególnych ścianach tonda z popiersiami są wkomponowane w architektoniczne podziały, połączone ze sobą roślinnymi girlandami, które dla odmiany są wielobarwne.
Girlandy bogate w szczegóły, widoczne są precyzyjnie malowane liście, owoce i kwiaty. Polichromie znajdują się na wszystkich ścianach, a także w obrębie glifów okiennych.
Odkryto 16 medalionów w różnym stanie zachowania. Ze względu na bardzo wysokie walory artystyczne i wartość historyczną odkrytych polichromii należy przyłożyć szczególną wagę do następnego etapu prac konserwatorskich.
W pomieszczeniu gabinetu dyrektora znajdującym się po lewej stronie od klatki schodowej odsłonięto również wysokiej jakości pod względem artystycznym polichromie z II połowy XVIII wieku. Analogicznie, jak w poprzednim pomieszczeniu zakres występowania tych polichromii jest duży, i jest możliwe poddanie konserwacji i odtworzenie wyglądu i charakteru pomieszczenia, a bezpodstawnym jest zachowanie XIX wiecznych wymalowań w postaci geometrycznych, różnej szerokości pasków. Polichromie występują w obrębie wszystkich ścian, również na powierzchni glifów okiennych. W dolnej części ścian do 80 cm przedstawiają iluzjonistycznie malowana boazerię z motywami florystycznymi. Przedstawiają precyzyjnie malowane monochromatycznie przewieszone girlandy roślinne. Spięte są pod sufitem kółkami, z których dodatkowo zwisa wąska forma modelowanej draperii tworząc naturalne podziały między girlandami. Poszczególne ściany ujęte są w narożnikach w proste, architektoniczne bordiury. Powyżej wymalowanych girland, pod sufitem wykonano poziomy, ornamentalny fryz biegnący wzdłuż wszystkich ścian. Kolorystyka, jak wspomniano monochromatyczna, oscylująca wokół wielu odcieni szarości. Jedynie tło jest szarością o lekkim zielonkawym odcieniu. Niezbędne jest wykonanie badań laboratoryjnych w celu określenia spoiw i użytych pigmentów.
W pomieszczeniu dawnej sypialni odsłonięto na ścianach pod sufitem poziomy ornamentalny fryz najprawdopodobniej pochodzący również z XVIII wieku. 5. W pomieszczeniu tym na ścianie w okolicy pieca odsłonięto fragmenty polichromii pochodzących prawdopodobnie z XVIII wieku. Stylistyczne nawiązują do malowideł pomieszczenia z tondami i pomieszczenia z girlandami, co może sugerować ten sam okres powstania. Są to ornamentalne koła, monochromatyczne, wpisane zapewne w większą kompozycję malarską. W górnej części widoczny jest fryz wykonany w podobnej stylistyce. Polichromie występują również w niszy sypialni.
W pozostałych pomieszczeniach odsłonięto szczątkowe XIX wieczne wymalowania, które nie dają podstawy do rekonstrukcji.
Polichromia ta zachowała się w zróżnicowanym stopniu, miejscowo śladowo, więc stan zachowania będzie czynnikiem decydującym w podejmowaniu działań związanych z rekonstrukcją tylko tych najlepiej zachowanych fragmentów.
Op.cit): S.Małyszko "Majątki Wielkopolskie' Tom IV Powiat Kaliski Jan Maciej Piękniewski " Badania Konserwatorskie Zabytkowy Budynek Dwór w Koźminku" Toruń, 2015
POLICHROMIE WE WNĘTRZACH PAŁACU w Koźminku, województwo wielkopolskie INWENTARYZACJA, BADANIA KONSERWATORSKIE Toruń, październik 2019 r. ARW ART-O mgr sztuki Krzysztof S. Oleksiak oprac. mgr sztuki Witold Kondratowicz, sp. ds. zabytkoznawstwa i konserwator
3.PRZEBIEG I WYNIKI PRAC BADAWCZYCH
Na podstawie Dokumentacji badań odkrywkowych i stratygraficznych wg opracowania INWENTARYZACJA, BADANIA KONSERWATORSKIE Toruń, październik 2019 r.
Badania stratygrafii warstw polichromii wnętrza- ściany przeprowadzono na miejscu. Użyte materiały rozpoznano na podstawie cech zewnętrznych oraz podstawowych badań chemicznych i fizycznych. Wykonano dokumentację fotograficzną stratygrafii warstw i stanu zachowania. Badania prowadzono metodą w formie sond rozmieszczonych w wytypowanych miejscach i potwierdzanych niewielkimi odkrywkami na porównywalnych detalach w innych miejscach. Część sond wykonano używając metody rozwarstwiania polichromii.
Poza odkrywkami udokumentowanymi opisowo i fotograficznie wykonano również badania sondażowe w wielu miejscach polichromii, które potwierdziły omówioną w niniejszej pracy stratygrafię warstw.
Wnioski wynikające z przeprowadzonych badań:
Materiały pierwotne użyte do wykonania polichromii z XVIII w.
podłoże: cegła, fugi
zaprawa: tynkarska wapienno-piaskowa
izolacja zaprawy: pobiała wapienna
warstwa malarska: spoiwo klejowe lub wapienne
pigmenty: pochodzenia mineralnego: żółcień żelazowa, czerń węglowa, czerwień żelazowa, minia, węglan wapnia-biel .
Dekoracja malarska wykonana jest przy użyciu zaledwie kilku kolorów bazowych; ugier, czerwień, czerń , biel. Mocne spudrowanie polichromii i szczątkowe zachowanie niektórych fragmentów z mocniejszym wybarwieniem pigmentów nie pozwoliło o ustalenie dokładnej kolorystyki i identyfikacji używanych w tym celu pigmentów.
Dekoracja malarska jest dość monochromatyczna wykonana na wybijającym się jednym kolorze tła (ugier, oliwka) z rozrysowaną w formie architektonicznych podziałów i barwniejszą dekoracją florystyczną- girlandy oraz figuralną- medaliony.
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawarto w SWZ oraz załącznikach.
50800000-3 - Różne usługi w zakresie napraw i konserwacji
w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okolicznościach, o których mowa w art. 95 ustawy
Instalacje sanitarne
Rawicz (wielkopolskie)
Remonty wykończenia
Leszno (wielkopolskie)
Producent mebli
Wolsztyn, Poznań, Zielona Góra (wielkopolskie)
Produkcja oraz montaż altan ogrodowych,domków narzędziowych,zabaw ow
(wielkopolskie)
INSTALACJE KLIMATYZACYJNE, POMPY CIEPŁA, WOD-KAN, MONTAŻ, SERWISY
Poznań (wielkopolskie)
ALVERA
Poznań (wielkopolskie)
Herarchitecture.pl Profesjonalne Biuro Architektoniczne
Poznań (wielkopolskie)
Wycinka drzew Poznań i okolice
(wielkopolskie)
Profesjonalna kora sosnowa i zrębki dekoracyjne KupKore.pl
Odolanów (wielkopolskie)