III.1) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU
III.1.1) Kompetencje lub uprawnienia do prowadzenia określonej działalności zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przepisów
Określenie warunków:
1) Dla części I: posiada stosowne uprawnienia lub certyfikat wydany przez producenta danego rodzaju okablowania strukturalnego z uwzględnieniem istniejącego i uruchomionego systemu – w celu zachowania zgodności z istniejącym i uruchomionym systemem SISTIMAC. 2) Dla części II: posiada ważną koncesję na prowadzenie działalności w zakresie ochrony osób i mienia realizowanej w formie zabezpieczenia technicznego, wydaną przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych lub przed 18.11.2011 r. przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. 3) Dla części III Zamawiający nie formułuje szczegółowych wymogów, poprzestając na oświadczeniu Wykonawcy o spełnianiu warunków udziału w niniejszym postępowaniu. 4) Dla części IV: posiada ważną koncesję na prowadzenie działalności w zakresie ochrony osób i mienia realizowanej w formie zabezpieczenia technicznego, wydaną przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych lub przed 18.11.2011 r. przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Informacje dodatkowe
III.1.2) Sytuacja finansowa lub ekonomiczna
Określenie warunków:
Informacje dodatkowe
III.1.3) Zdolność techniczna lub zawodowa
Określenie warunków:
4. Wykonawca ubiegający się o zamówienie spełni warunek dotyczący zdolności technicznej i zawodowej, jeżeli wykaże, że: 1) Dla części I: a) posiada wiedzę i doświadczenie niezbędne do wykonania przedmiotu zamówienia tj. udokumentuje wykonanie w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, co najmniej dwóch robót budowlanych, których zakres obejmował przebudowę i/lub rozbudowę instalacji elektrycznej, przy czym wartość każdej z tych robót wynosiła minimum 2 000 000.00 zł brutto. W przypadku robót, których wartość została wyrażona w umowie w innej walucie niż PLN należy dokonać przeliczenia tej waluty na PLN przy zastosowaniu średniego kursu NBP na dzień zakończenia robót (w przypadku robót rozliczanych wyłącznie w walutach innych niż PLN). b) do realizacji zamówienia skieruje co najmniej niżej wymienione osoby zdolne do wykonania zamówienia: i. co najmniej 1 osobę pełniącą funkcję kierownika robót w branży elektrycznej posiadającym uprawnienia do pełnienia samodzielnej funkcji w budownictwie do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności instalacje elektryczne wraz z aktualnym zaświadczeniem o przynależności do właściwej izby samorządu zawodowego, ii. co najmniej 2 osoby posiadające świadectwo uprawniające do wykonywania pracy przy urządzeniach, instalacjach i sieciach elektroenergetycznych na stanowisku eksploatacji w zakresie urządzeń instalacji o napięciu nie wyższym niż 1kV. 2) Dla części II: a) posiada wiedzę i doświadczenie niezbędne do wykonania przedmiotu zamówienia tj. udokumentuje wykonanie w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, co najmniej trzech robót budowlanych, których zakres obejmował przebudowę i/lub rozbudowę systemu zabezpieczeń technicznych, przy czym wartość każdej z tych robót wynosiła minimum 100 000.00 zł brutto. W przypadku robót, których wartość została wyrażona w umowie w innej walucie niż PLN należy dokonać przeliczenia tej waluty na PLN przy zastosowaniu średniego kursu NBP na dzień zakończenia robót (w przypadku robót rozliczanych wyłącznie w walutach innych niż PLN). b) do realizacji zamówienia skieruje co najmniej niżej wymienione osoby zdolne do wykonania zamówienia: i. co najmniej 1 osobę pełniącą funkcję kierownika budowy, posiadającą uprawnienia do pełnienia samodzielnej funkcji w budownictwie do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w zakresie specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych, elektrycznych i elektroenergetycznych wraz z aktualnym zaświadczeniem o przynależności do właściwej izby samorządu zawodowego, ii. co najmniej 2 osoby, które posiadają wpis na listę kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego zgodnie z ustawą o ochronie osób i mienia z dnia 22 sierpnia 1997r. (t.j. Dz. U. z 2017 poz. 2213) iii. co najmniej 2 osoby posiadające aktualne świadectwo kwalifikacyjne uprawniające do zajmowania się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci elektroenergetycznych o napięciu nie wyższym niż 1 kV na stanowisku eksploatacji w zakresie kontrolno-pomiarowym, wydanymi na podstawie Rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci (Dz. U.z 2003 r. Nr 89, poz. 828 ze zm.), iv. co najmniej 2 osoby posiadające aktualne świadectwo kwalifikacyjne uprawniające do zajmowania się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci elektroenergetycznych o napięciu nie wyższym niż 1 kV na stanowisku dozoru wydane na podstawie Rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci (Dz. U.z 2003 r. Nr 89, poz. 828 ze zm.), v. co najmniej 2 osoby posiadające aktualny dokument potwierdzający posiadanie kwalifikacji instalowania systemów alarmowych w klasie SA-l-SA-4 lub stopniu zabezpieczenia 1-4, c) ponadto wszystkie osoby skierowane do realizacji zamówienia muszą posiadać: i. upoważnienie do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone" lub poświadczenie bezpieczeństwa upoważniających do dostępu do informacji niejawnej o klauzuli minimum „zastrzeżone", ii. zaświadczenie o odbytym szkoleniu z zakresu ochrony informacji niejawnych, wydane na podstawie art. 19 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2010 roku w sprawie wzorów zaświadczeń stwierdzających odbycie szkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych oraz sposobu rozliczania kosztów przeprowadzenia szkolenia przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Służbę Kontrwywiadu Wojskowego (Dz. U. nr 258, poz. 1751) lub rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 października 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzorów zaświadczeń stwierdzających odbycie szkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych oraz sposobu rozliczania kosztów przeprowadzenia szkolenia przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Służbę Kontrwywiadu Wojskowego (Dz. U z 2014 r., poz. 1483). 3) Dla części III: a) Posiadają wiedzę i doświadczenie niezbędne do wykonania przedmiotu zamówienia tj. udokumentują wykonanie w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, co najmniej dwóch robót budowlanych, których zakres obejmował przebudowę i/lub rozbudowę instalacji PPOŻ., przy czym wartość każdej z tych robót wynosiła minimum 200 000.00 zł brutto. W przypadku robót, których wartość została wyrażona w umowie w innej walucie niż PLN należy dokonać przeliczenia tej waluty na PLN przy zastosowaniu średniego kursu NBP na dzień zakończenia robót (w przypadku robót rozliczanych wyłącznie w walutach innych niż PLN). b) do realizacji zamówienia skieruje co najmniej niżej wymienione osoby zdolne do wykonania zamówienia: i. co najmniej 1 osobę posiadającą stosowne uprawnienia do kierowania robotami w zakresie instalacji sygnalizacji ppoż. ii. co najmniej 2 osoby posiadające kwalifikacje w zakresie wykonywania instalacji sygnalizacji ppoż. iii. co najmniej 2 osoby posiadające upoważnienie do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone" lub poświadczenie bezpieczeństwa upoważniających do dostępu do informacji niejawnej o klauzuli minimum „zastrzeżone", iv. co najmniej 2 osoby posiadające zaświadczenie o odbytym szkoleniu z zakresu ochrony informacji niejawnych, wydane na podstawie art. 19 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2010 roku w sprawie wzorów zaświadczeń stwierdzających odbycie szkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych oraz sposobu rozliczania kosztów przeprowadzenia szkolenia przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Służbę Kontrwywiadu Wojskowego (Dz. U. nr 258, poz. 1751) lub rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 października 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzorów zaświadczeń stwierdzających odbycie szkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych oraz sposobu rozliczania kosztów przeprowadzenia szkolenia przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Służbę Kontrwywiadu Wojskowego (Dz. U z 2014 r., poz. 1483). 4) Dla części IV: a) Posiadają wiedzę i doświadczenie niezbędne do wykonania przedmiotu zamówienia tj. udokumentują wykonanie w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, co najmniej trzech robót budowlanych, których zakres obejmował przebudowę i/lub rozbudowę systemu kontroli dostępu, przy czym wartość każdej z tych robót wynosiła minimum 30 000.00 zł brutto. W przypadku robót, których wartość została wyrażona w umowie w innej walucie niż PLN należy dokonać przeliczenia tej waluty na PLN przy zastosowaniu średniego kursu NBP na dzień zakończenia robót (w przypadku robót rozliczanych wyłącznie w walutach innych niż PLN). b) do realizacji zamówienia skieruje co najmniej niżej wymienione osoby zdolne do wykonania zamówienia: i. co najmniej 2 osoby posiadające wiedzę w zakresie administrowania systemem Continuum w tym konfiguracji sterowników, modułów, tworzenia punktów, alarmów, grafik, harmonogramów systemu Continuum oraz konfiguracji i obsługi kontroli dostępu na bazie systemu Continuum. ii. co najmniej 1 osobę pełniącą funkcję kierownika budowy, posiadającą uprawnienia do pełnienia samodzielnej funkcji w budownictwie do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w zakresie specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych, elektrycznych i elektroenergetycznych wraz z aktualnym zaświadczeniem o przynależności do właściwej izby samorządu zawodowego, iii. co najmniej 2 osoby, które posiadają wpis na listę kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego zgodnie z ustawą o ochronie osób i mienia z dnia 22 sierpnia 1997r. (t.j. Dz. U. z 2017 poz. 2213) iv. co najmniej 2 osoby posiadające aktualne świadectwo kwalifikacyjne uprawniające do zajmowania się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci elektroenergetycznych o napięciu nie wyższym niż 1 kV na stanowisku eksploatacji w zakresie kontrolno-pomiarowym, wydanymi na podstawie Rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci (Dz. U. z 2003 r. Nr 89, poz. 828 ze zm.), v. co najmniej 2 osoby posiadające aktualne świadectwo kwalifikacyjne uprawniające do zajmowania się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci elektroenergetycznych o napięciu nie wyższym niż 1 kV na stanowisku dozoru wydane na podstawie Rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci (Dz. U.z 2003 r. Nr 89, poz. 828 ze zm.), vi. co najmniej 2 osoby posiadające aktualny dokument potwierdzający posiadanie kwalifikacji instalowania systemów alarmowych w klasie SA-l-SA-4 lub stopniu zabezpieczenia 1-4, c) ponadto wszystkie osoby skierowane do realizacji zamówienia muszą posiadać: i. upoważnienie do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone" lub poświadczenie bezpieczeństwa upoważniających do dostępu do informacji niejawnej o klauzuli minimum „zastrzeżone", ii. zaświadczenie o odbytym szkoleniu z zakresu ochrony informacji niejawnych, wydane na podstawie art. 19 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2010 roku w sprawie wzorów zaświadczeń stwierdzających odbycie szkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych oraz sposobu rozliczania kosztów przeprowadzenia szkolenia przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Służbę Kontrwywiadu Wojskowego (Dz. U. nr 258, poz. 1751) lub rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 października 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzorów zaświadczeń stwierdzających odbycie szkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych oraz sposobu rozliczania kosztów przeprowadzenia szkolenia przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Służbę Kontrwywiadu Wojskowego (Dz. U z 2014 r., poz. 1483). Przed podpisaniem Umowy Wykonawca przedłoży Zamawiającemu wszystkie uprawnienia, certyfikaty, zaświadczenia itp. dotyczące osób skierowanych do realizacji zamówienia, o których mowa powyżej. Zamawiający dopuszcza zmianę osób skierowanych do realizacji zamówienia na etapie jego realizacji, jeżeli Wykonawca wykaże, iż zgłaszane osoby posiadają kwalifikacje nie mniejsze niż opisane w SIWZ.
Zamawiający wymaga od wykonawców wskazania w ofercie lub we wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu imion i nazwisk osób wykonujących czynności przy realizacji zamówienia wraz z informacją o kwalifikacjach zawodowych lub doświadczeniu tych osób:
Informacje dodatkowe:
III.2) PODSTAWY WYKLUCZENIA
III.2.1) Podstawy wykluczenia określone w art. 24 ust. 1 ustawy Pzp
III.2.2) Zamawiający przewiduje wykluczenie wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 5 ustawy Pzp
Tak Zamawiający przewiduje następujące fakultatywne podstawy wykluczenia:
Tak (podstawa wykluczenia określona w art. 24 ust. 5 pkt 1 ustawy Pzp)
Tak (podstawa wykluczenia określona w art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy Pzp)
Tak (podstawa wykluczenia określona w art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy Pzp)
III.3) WYKAZ OŚWIADCZEŃ SKŁADANYCH PRZEZ WYKONAWCĘ W CELU WSTĘPNEGO POTWIERDZENIA, ŻE NIE PODLEGA ON WYKLUCZENIU ORAZ SPEŁNIA WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ SPEŁNIA KRYTERIA SELEKCJI
Oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu oraz spełnianiu warunków udziału w postępowaniu
Tak
Oświadczenie o spełnianiu kryteriów selekcji
Nie
III.4) WYKAZ OŚWIADCZEŃ LUB DOKUMENTÓW , SKŁADANYCH PRZEZ WYKONAWCĘ W POSTĘPOWANIU NA WEZWANIE ZAMAWIAJACEGO W CELU POTWIERDZENIA OKOLICZNOŚCI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 25 UST. 1 PKT 3 USTAWY PZP:
5) zaświadczenia właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego, że Wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków, wystawionego nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert, lub innego dokumentu potwierdzającego, że wykonawca zawarł porozumienie z właściwym organem podatkowym w sprawie spłat tych należności wraz z ewentualnymi odsetkami lub grzywnami, w szczególności uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu; 6) zaświadczenia właściwej terenowej jednostki organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego albo innego dokumentu potwierdzającego, że wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, wystawionego nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert, lub innego dokumentu potwierdzającego, że wykonawca zawarł porozumienie z właściwym organem w sprawie spłat tych należności wraz z ewentualnymi odsetkami lub grzywnami, w szczególności uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu; 7) odpisu z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu potwierdzenia braku podstaw wykluczenia na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 1 ustawy
III.5) WYKAZ OŚWIADCZEŃ LUB DOKUMENTÓW SKŁADANYCH PRZEZ WYKONAWCĘ W POSTĘPOWANIU NA WEZWANIE ZAMAWIAJACEGO W CELU POTWIERDZENIA OKOLICZNOŚCI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 25 UST. 1 PKT 1 USTAWY PZP
III.5.1) W ZAKRESIE SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU:
1) wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, głównych robót, w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy — w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których roboty zostały wykonane (wzór stanowi Załącznik nr 7 do SIWZ) wraz z załączeniem dowodów, czy zostały wykonane lub są wykonywane należycie; Dowodami są: referencje bądź inne dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz którego roboty były wykonywane, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych są wykonywane, a jeżeli z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze Wykonawca nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów - oświadczenie Wykonawcy. W przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych nadal wykonywanych referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich należyte wykonywanie powinny być wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert; 2) wykaz osób, skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, uprawnień, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia publicznego, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności (wzór stanowi Załącznik nr 8 do SIWZ), 3) ponadto dla części I: stosowne uprawnienia lub certyfikat wydany przez producenta danego rodzaju okablowania strukturalnego z uwzględnieniem istniejącego i uruchomionego systemu – w celu zachowania zgodności z istniejącym i uruchomionym systemem SISTIMAC. 4) ponadto dla części II i IV: ważną koncesję na prowadzenie działalności w zakresie ochrony osób i mienia realizowanej w formie zabezpieczenia technicznego, wydaną przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych lub przed 18.11.2011 r. przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji,
III.5.2) W ZAKRESIE KRYTERIÓW SELEKCJI:
III.6) WYKAZ OŚWIADCZEŃ LUB DOKUMENTÓW SKŁADANYCH PRZEZ WYKONAWCĘ W POSTĘPOWANIU NA WEZWANIE ZAMAWIAJACEGO W CELU POTWIERDZENIA OKOLICZNOŚCI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 25 UST. 1 PKT 2 USTAWY PZP
9. Jeżeli dokumentacja projektowa lub specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych wskazywałyby w odniesieniu do niektórych materiałów lub urządzeń znaki towarowe, patenty lub pochodzenie, Zamawiający stosownie do art. 29 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.), dopuszcza produkty równoważne o parametrach jakościowych i cechach użytkowych, co najmniej na poziomie parametrów wskazanego produktu, uznając tym samym każdy produkt o wskazanych lub lepszych parametrach. W przypadku wątpliwości, Zamawiający może wezwać Wykonawcę na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy do złożenia ogólnodostępnej dokumentacji technicznej, uwiarygodniającej te materiały lub urządzenia. Zamawiający zastrzega sobie prawo wystąpienia do autora dokumentacji projektowej o opinię na temat oferowanych materiałów lub urządzeń. Opinia ta może stanowić podstawę do podjęcia przez Zamawiającego decyzji o przyjęciu materiałów lub urządzeń równoważnych albo odrzuceniu oferty z powodu braku równoważności.
III.7) INNE DOKUMENTY NIE WYMIENIONE W pkt III.3) - III.6)
Rozdział V SIWZ 13. Wykonawca w terminie 3 dni od dnia zamieszczenia na stronie internetowej informacji, o której mowa w art. 86 ust. 5 ustawy, przekazuje zamawiającemu oświadczenie o przynależności lub braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej, o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 23 ustawy (według wzoru określonego w załączniku nr 6 do SIWZ). Wraz ze złożeniem oświadczenia wykonawca może przedstawić dowody, że powiązania z innym wykonawcą nie prowadzą do zakłócenia konkurencji w postępowaniu o udzielenie zamówienia. 16. Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zamiast dokumentów, o których mowa w pkt 15 ppkt 5-7, składa dokument lub dokumenty wystawione w kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, potwierdzające odpowiednio, że: 1) nie zalega z opłacaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne albo że zawarł porozumienie z właściwym organem w sprawie spłat tych należności wraz z ewentualnymi odsetkami lub grzywnami, w szczególności uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu, 2) nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości. 17. Dokument, o którym mowa w pkt 16 ppkt 2), powinien być wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert. Dokument, o którym mowa w pkt 16 ppkt 1) powinien być wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem tego terminu. 18. Jeżeli w kraju, w którym Wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania lub miejsce zamieszkania ma osoba, której dokument dotyczy, nie wydaje się dokumentów, o których mowa w pkt 16 zastępuje się je dokumentem zawierającym odpowiednio oświadczenie Wykonawcy, ze wskazaniem osoby albo osób uprawnionych do jego reprezentacji, lub oświadczenie osoby, której dokument miał dotyczyć, złożone przed notariuszem lub przed organem sądowym, administracyjnym albo organem samorządu zawodowego lub gospodarczego właściwym ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania Wykonawcy lub miejsce zamieszkania tej osoby. Postanowienie pkt 17 stosuje się. Rozdział IX SIWZ 1. Oferta wraz z załącznikami musi być sporządzona w języku polskim. Każdy dokument składający się na ofertę sporządzony w innym języku niż język polski winien być złożony wraz z tłumaczeniem na język polski, poświadczonym przez Wykonawcę. W razie wątpliwości uznaje się, iż wersja polskojęzyczna jest wersją wiążącą. 2. Wykonawca składa tylko jedną ofertę na daną część zamówienia. 3. Oferta wraz załącznikami musi być podpisana przez osobę upoważnioną do reprezentowania wykonawcy. Upoważnienie do podpisania oferty musi być dołączone do oferty, jeżeli nie wynika ono z innych dokumentów załączonych przez Wykonawcę. 4. Jeżeli osoba/osoby podpisująca ofertę działa na podstawie pełnomocnictwa, pełnomocnictwo to musi w swej treści jednoznacznie wskazywać uprawnienie do podpisania oferty. Pełnomocnictwo to musi zostać dołączone do oferty i musi być złożone w oryginale lub kopii poświadczonej przez notariusza. 13. Do oferty muszą być załączone oświadczenia, których wzory stanowią Załączniki nr 4 i 5 do SIWZ. 14. Oferta powinna być złożona na Formularzu ofertowym, stanowiącym Załącznik nr 3A, 3B, 3C, 3D do SIWZ. Wraz z formularzem ofertowym należy złożyć kosztorys ofertowy metodą szczegółową i uproszczoną (oddzielnie dla każdej części zamówienia) na podstawie załączonego przedmiaru i kosztorysu ślepego z zachowaniem wskazanych podstaw wyceny, z zachowaniem kolejności i ilości jednostek przedmiarowych. W przypadku pominięcia pozycji do wyceny, oferta podlegać będzie odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy. 15. Wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia, w takiej sytuacji ustanawiają pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Przepisy dotyczące wykonawcy stosuje się odpowiednio do wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego. Pełnomocnictwo do reprezentowania w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego w przypadku składania ofert przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, Wykonawca składa w formie oryginału lub notarialnie poświadczonej kopii. Rozdział XIII 3. W przypadku wyboru najkorzystniejszej oferty Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, Zamawiający żąda przed zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego przedstawienia umowy regulującej współpracę tych wykonawców - oryginał dokumentu lub kopia (odpis) poświadczona(-y) notarialnie.