Cz. I „Pielęgnacja zieleni na pięciu skwerach zieleni miejskiej w Starachowicach”,...

Dane przetargów udostępnia Urząd Zamówień Publicznych.
Wszelkie uwagi i wnioski dotyczące publikowanych treści prosimy kierować na:
https://www.uzp.gov.pl
Cz. I „Pielęgnacja zieleni na pięciu skwerach zieleni miejskiej w Starachowicach”, Cz. II "Pielęgnacja zieleni w Parku Miejskim w Starachowicach
  • Typ ogłoszeniaOgłoszenie o zamówieniu
  • MiastoStarachowice
  • WojewództwoŚwiętokrzyskie
  • Rodzaj zamówieniaUsługi
  • Rodzaj zamawiającegoZamawiający publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - jednostka samorządu terytorialnego
  • Termin składania wniosków2022-04-25
  • ZamawiającyGmina Starachowice
  • Data publikacji ogłoszenia2022-04-13
  • Numer ogłoszenia2022/BZP 00121571
TREŚĆ PRZETARGU

Ogłoszenie o zamówieniu
Usługi
Cz. I „Pielęgnacja zieleni na pięciu skwerach zieleni miejskiej
w Starachowicach”, Cz. II "Pielęgnacja zieleni w Parku Miejskim w Starachowicach

SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY

1.1.) Rola zamawiającego

Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego

1.2.) Nazwa zamawiającego: Gmina Starachowice

1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 291009892

1.5) Adres zamawiającego

1.5.1.) Ulica: ul. Radomska 45

1.5.2.) Miejscowość: Starachowice

1.5.3.) Kod pocztowy: 27-200

1.5.4.) Województwo: świętokrzyskie

1.5.5.) Kraj: Polska

1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL721 - Kielecki

1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: zamowienia@starachowice.eu

1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: https://starachowice.eu/

1.6.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - jednostka samorządu terytorialnego

1.7.) Przedmiot działalności zamawiającego: Ogólne usługi publiczne

SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE

2.1.) Ogłoszenie dotyczy:

Zamówienia publicznego

2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie

2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:

Cz. I „Pielęgnacja zieleni na pięciu skwerach zieleni miejskiej
w Starachowicach”, Cz. II "Pielęgnacja zieleni w Parku Miejskim w Starachowicach

2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-94780aee-bb22-11ec-9f44-6e63702cb2f7

2.5.) Numer ogłoszenia: 2022/BZP 00121571

2.6.) Wersja ogłoszenia: 01

2.7.) Data ogłoszenia: 2022-04-13

2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Tak

2.9.) Numer planu postępowań w BZP: 2022/BZP 00022164/03/P

2.10.) Identyfikator pozycji planu postępowań:

1.3.26 Podnoszenie jakości życia mieszkańcom poprzez rozwój terenów zieleni miejskiej w Starachowicach – pielęgnacja zieleni (trwałość projektu)

1.3.27 Pielęgnacja zieleni w Parku Miejskim po realizacji projektu pn. "Zagospodarowanie Parku Miejskiego w Starachowicach

2.11.) O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy, o których mowa w art. 94 ustawy: Nie

2.14.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie

2.16.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną

Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy

SEKCJA III – UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTÓW ZAMÓWIENIA I KOMUNIKACJA

3.1.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania

https://bip.um.starachowice.pl/

3.2.) Zamawiający zastrzega dostęp do dokumentów zamówienia: Nie

3.4.) Wykonawcy zobowiązani są do składania ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oświadczeń oraz innych dokumentów wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej: Tak

3.5.) Informacje o środkach komunikacji elektronicznej, przy użyciu których zamawiający będzie komunikował się z wykonawcami - adres strony internetowej: W postępowaniu o udzielenie zamówienia komunikacja między Zamawiającym
a Wykonawcami odbywa się przy użyciu:
miniPortalu https://miniportal.uzp.gov.pl/
ePUAPu https://epuap.gov.pl/wps/portal
adres skrzynki: /umstarachowice/SkrytkaESP (Urzędu Miejskiego w Starachowicach)
poczty elektronicznej: zamowienia@starachowice.eu

3.6.) Wymagania techniczne i organizacyjne dotyczące korespondencji elektronicznej: Wykonawcy składający oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, muszą posiadać konto na Platformie ePUAP. Wykonawca przesyła w formie elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym, zaszyfrowaną ofertę przez „Formularz do złożenia, zmiany, wycofania oferty lub wniosku”.
Cały proces szyfrowania ma miejsce na stronie miniPortal.uzp.gov.pl i został opisany
w załączniku do SWZ „Instrukcja użytkownika systemu https://miniportal.uzp.gov.pl/”.
Wymagania techniczne i organizacyjne wysyłania i odbierania dokumentów elektronicznych oraz informacji przekazywanych przy ich użyciu opisane zostały ww. instrukcji.
Za datę przekazania oferty, wniosków, zawiadomień, oświadczeń lub oraz innych dokumentów
i informacji przyjmuje się datę ich przekazania na ePUAP.
2. Sposób komunikowania się Zamawiającego z Wykonawcami (nie dotyczy składania ofert).
Komunikacja w postępowaniu o udzielenie zamówienia, wymiana informacji oraz przekazywanie dokumentów lub oświadczeń między Zamawiającym a Wykonawcą,
z uwzględnieniem wyjątków określonych w ustawie Pzp, odbywać się będzie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej za pośrednictwem dedykowanego formularza dostępnego na ePUAP, udostępnionego przez miniPortal (Formularz do komunikacji) lub za pomocą poczty elektronicznej, na wskazany adres email. We wszelkiej korespondencji związanej z niniejszym postępowaniem Zamawiający i Wykonawcy posługują się numerem ogłoszenia (BZP, TED lub ID postępowania).
Zamawiający będzie komunikował się z Wykonawcami za pomocą poczty elektronicznej
poprzez e – mail: zamowienia@starachowice.eu.
Dokumenty elektroniczne, oświadczenia lub elektroniczne kopie dokumentów lub oświadczeń Wykonawca składa jako załączniki.

3.8.) Zamawiający wymaga sporządzenia i przedstawienia ofert przy użyciu narzędzi elektronicznego modelowania danych budowlanych lub innych podobnych narzędzi, które nie są ogólnie dostępne: Nie

3.12.) Oferta - katalog elektroniczny: Nie dotyczy

3.14.) Języki, w jakich mogą być sporządzane dokumenty składane w postępowaniu:

polski

3.15.) RODO (obowiązek informacyjny): Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679
z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1), dalej „RODO”, informuję, że:
administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Urząd Miejski w Starachowicach,
ul. Radomska 45, 27-200 Starachowice, tel. (41) 273-82-75.
inspektorem ochrony danych osobowych w Urzędzie Miejskim w Starachowicach jest Pan Wojciech Gawęcki; e-mail: wojciech.gawecki@starachowice.eu
Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
w celu związanym z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego pn. Cz. I „Pielęgnacja zieleni na pięciu skwerach zieleni miejskiej w Starachowicach”. Cz. II "Pielęgnacja zieleni w Parku Miejskim w Starachowicach”;
odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą osoby lub podmioty, którym udostępniona zostanie dokumentacja postępowania w oparciu o art. 18 oraz 74 ustawy z dnia
11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych, dalej „ustawa Pzp”;
Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane, zgodnie z art. 78 ust. 1 ustawy Pzp, przez okres 4 lat od dnia zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia, (jeżeli czas trwania umowy przekracza 4 lata, okres przechowywania obejmuje cały czas trwania umowy);
obowiązek podania przez Panią/Pana danych osobowych bezpośrednio Pani/Pana dotyczących jest wymogiem ustawowym określonym w przepisach ustawy Pzp, związanym z udziałem w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego; konsekwencje niepodania określonych danych wynikają z ustawy Pzp;
w odniesieniu do Pani/Pana danych osobowych decyzje nie będą podejmowane w sposób zautomatyzowany, stosowanie do art. 22 RODO;
posiada Pani/Pan:
na podstawie art. 15 RODO prawo dostępu do danych osobowych Pani/Pana dotyczących;
na podstawie art. 16 RODO prawo do sprostowania Pani/Pana danych osobowych;
na podstawie art. 18 RODO prawo żądania od administratora ograniczenia przetwarzania danych osobowych z zastrzeżeniem przypadków, o których mowa w art. 18 ust. 2 RODO, przy czym prawo do ograniczenia przetwarzania nie ma zastosowania w odniesieniu do przechowywania, w celu zapewnienia korzystania ze środków ochrony prawnej lub w celu ochrony praw innej osoby fizycznej lub prawnej, lub z uwagi na ważne względy interesu publicznego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego, a także nie ogranicza przetwarzania danych osobowych do czasu zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia;
prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

3.16.) RODO (ograniczenia stosowania): Zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy Pzp Zamawiający informuje o ograniczeniach, o których mowa w art. 19 ust. 2 i 3 ustawy Prawo zamówień publicznych:
Skorzystanie przez osobę, której dane osobowe dotyczą, z uprawnienia do sprostowania lub uzupełnienia, o którym mowa w art. 16 rozporządzenia 2016/679, nie może skutkować zmianą wyniku postępowania o udzielenie zamówienia ani zmianą postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego w zakresie niezgodnym
z ustawą.
W postępowaniu o udzielenie zamówienia zgłoszenie żądania ograniczenia przetwarzania, o którym mowa w art. 18 ust. 1 rozporządzenia 2016/679, nie ogranicza przetwarzania danych osobowych do czasu zakończenia tego postępowania.

SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

4.1.) Informacje ogólne odnoszące się do przedmiotu zamówienia.

4.1.1.) Przed wszczęciem postępowania przeprowadzono konsultacje rynkowe: Nie

4.1.3.) Rodzaj zamówienia: Usługi

4.1.4.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Tak

4.1.8.) Możliwe jest składanie ofert częściowych: Tak

4.1.9.) Liczba części: 2

4.1.10.) Ofertę można składać na wszystkie części

4.1.11.) Zamawiający ogranicza liczbę części zamówienia, którą można udzielić jednemu wykonawcy: Nie

4.1.13.) Zamawiający uwzględnia aspekty społeczne, środowiskowe lub etykiety w opisie przedmiotu zamówienia: Nie

4.2. Informacje szczegółowe odnoszące się do przedmiotu zamówienia:

Część 1

4.2.2.) Krótki opis przedmiotu zamówienia

Przedmiot zamówienia dla części I:

I. Skwer Trzech Krzyży – powierzchnia – 32.313,15 m2
a) drzewa: głóg – 206 szt.
b) krzewy: trzmielina europejska - 6.685 szt., ligustr pospolity – 5.056 szt., dereń świdwa – 3.479 szt., czarny bez – 4.325 szt., kosodrzewina – 309 szt., jałowiec – 6.030 szt.
c) byliny: krwawnik pospolity – 514 szt., szałwia omszona – 9.360 szt., bodziszek czerwony – 419 szt., śmiałek darniowy – 348 szt.
d) łąka kwietna na pow. 3.603,50 m2
e) trawnik na pow. 9.154,70 m2
+ przydrożny pas zieleni wzdłuż ul. ks. S. Wyszyńskiego o łącznej powierzchni 1.094,45 m2




II. Skwer Majówka – powierzchnia – 9.967,12 m2
a) drzewa: lipa drobnolistna – 9 szt., głóg – 9 szt.
b) krzewy: ligustr pospolity, dereń świdwa, trzmielina europejska, bez czarny, kosodrzewina – 3.548 szt.
c) byliny: bodziszek czerwony, barwinek pospolity, szałwia omszona, śmiałek darniowy – 5.462 szt.
d) pnącza: bluszcz pospolity
e) trawnik na pow. 7.284,65 m2

III. Skwer Targowica – powierzchnia – 5.323,00 m2
a) krzewy: dereń świdwa, trzmielina europejska, kosodrzewina – 1.346 szt.
b) byliny: krwawnik pospolity, śmiałek darniowy – 3.361 szt.
c) trawnik na pow. 3.879,00 m2
+ krzewy i byliny na powierzchni 644 m2 (posadzone w 2018 roku koło Targowicy w ramach zagospodarowania terenu targowiska)

IV. Skwer SCK – powierzchnia 10.483,25 m2
a) drzewa: lipa drobnolistna, klon pospolity – 21 szt.
b) krzewy: trzmielina europejska, ligustr pospolity, dereń świdwa, bez czarny, kalina koralowa – 1.000 szt.
c) byliny: bodziszek czerwony
d) łąka kwietna na pow. 387,00 m2
e) trawnik na pow. - 8.035,25 m2

V. Skwer Skałka – powierzchnia 7.209,30 m2
a) drzewa: lipa drobnolistna – 2 szt., głóg 12 szt.,
b) krzewy: dereń świdwa – 175 szt., kosodrzewia – 298 szt.
c) krzewinki: wrzos zwyczajny – 1.320 szt., wrzosiec krwisty – 1.320 szt.
d) byliny: krwawnik pospolity – 620 szt., śmiałek darniowy – 230 szt.
e) pnącza: bluszcz pospolity – 117 szt.
f) trawnik – 5.877,30 m2

Pielęgnacja pięciu skwerów zieleni miejskiej w Starachowicach obejmuje:
a) Bieżącą pielęgnację roślin na skwerach w okresie trwania umowy tj.: monitoring stanu zdrowia, podlewanie, odchwaszczanie, wykonywanie cięć sanitarnych, korygujących i formujących, wykonywanie koniecznych oprysków, podlewanie, utrzymywanie warstwy ściółki, nawożenie oraz wykonywanie innych zabiegów agrotechnicznych mających na celu właściwy wzrost i rozwój pielęgnowanych roślin zgodnie z załącznikiem nr 1.
b) Utrzymanie w okresie trwania umowy drzew liściastych na skwerach (Trzech Krzyży, Majówka, SCK, Skałka), poprzez stały monitoring stanu zdrowia drzew i elementów stabilizujących, odchwaszczanie, wykonanie serii wiosennych oprysków zwalczających choroby i szkodniki, konieczne cięcia sanitarne i korygujące, podlewanie, uzupełnianie ściółki, nawożenie, grabienie opadłych liści oraz transport i unieszkodliwienie powstałych odpadów.
c) Utrzymanie w okresie trwania umowy krzewów iglastych i liściastych na ww. skwerach zieleni miejskiej, poprzez odchwaszczanie, wykonanie serii wiosennych oprysków zwalczających choroby i szkodniki, przycinanie, podlewanie, uzupełnianie ściółki, nawożenie grabienie opadłych liści oraz transport i unieszkodliwienie powstałych odpadów.
d) Utrzymanie w okresie trwania umowy roślin kwasolubnych na skwerze SCK poprzez stały monitoring stanu zdrowia, bieżące odchwaszczanie, wykonanie zalecanych oprysków zwalczających choroby i szkodniki, usuwanie przekwitłych kwiatostanów, podlewanie uzupełnianie ściółki, nawożenie nawozami zakwaszającymi oraz transport i unieszkodliwienie powstałych odpadów.
e) Utrzymanie w okresie trwania umowy bylin na ww. skwerach poprzez stały monitoring stanu zdrowia, bieżące odchwaszczanie, wykonanie zalecanych oprysków zwalczających choroby i szkodniki, usuwanie przekwitłych kwiatostanów, uzupełnianie ściółki, nawożenie oraz transport i unieszkodliwienie powstałych odpadów.
f) Utrzymanie w okresie trwania umowy pnączy na skwerach (Majówka, Skałka) poprzez stały monitoring stanu zdrowia, bieżące odchwaszczanie, wykonanie zalecanych oprysków zwalczających choroby i szkodniki, uzupełnianie ściółki, nawożenie oraz transport i unieszkodliwienie powstałych odpadów.
g) Utrzymanie w okresie trwania umowy trawników o łącznej powierzchni
35.325,35 m2 (w tym koszenie, grabienie). Maksymalna wysokość trawy dopuszczana przez Zamawiającego - 10 cm; wywożenie, unieszkodliwianie lub wykorzystanie odpadów powstałych w wyniku realizacji przedmiotu zamówienia.
h) Utrzymanie w okresie trwania umowy łąk kwietnych o łącznej powierzchni
3.990,50 m2 w tym 2-krotne koszenie (pierwsze – nie wcześniej niż w czerwcu, po zawiązaniu nasion; drugie – we wrześniu), pozostawianie pokosu (na okres 3-tygodni na miejscu koszenia w celu samoistnego wysiewu nasion), transport i unieszkodliwienie powstałych odpadów.
i) Utrzymanie w okresie trwania umowy ciągu pieszego pomiędzy głogami na terenie skweru Trzech Krzyży poprzez utrzymanie jego obrzeży i powierzchni w czystości, bieżące odchwaszczanie, transport i unieszkodliwienie powstałych odpadów.
Zamawiający wymaga zatrudnienia przez Wykonawcę lub podwykonawcę na podstawie stosunku pracy, w rozumieniu art. 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, osób wykonujących wskazane czynności związane z realizacją zamówienia, tj. z: pielęgnacją, podlewanie, odchwaszczaniem, koszeniem, grabieniem, skoszonej trawy i wywozem.

4.2.6.) Główny kod CPV: 77310000-6 - Usługi sadzenia roślin oraz utrzymania terenów zielonych

4.2.8.) Zamówienie obejmuje opcje: Nie

4.2.10.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 7 miesiące

4.2.11.) Zamawiający przewiduje wznowienia: Nie

4.2.13.) Zamawiający przewiduje udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówień na podobne usługi lub roboty budowlane: Nie

4.3.) Kryteria oceny ofert:

4.3.1.) Sposób oceny ofert: Oferta, która otrzyma największą łączną ilość punktów w oparciu o ustalone kryteria, zostanie uznana za najkorzystniejszą, pozostałe oferty zostaną sklasyfikowane zgodnie z ilością uzyskanych punktów.

4.3.2.) Sposób określania wagi kryteriów oceny ofert: Procentowo

4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Kryterium ceny oraz kryteria jakościowe

Kryterium 1

4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena

4.3.6.) Waga: 60

Kryterium 2

4.3.4.) Rodzaj kryterium: inne.

4.3.5.) Nazwa kryterium: termin wiosennych cięć pielęgnacyjnych bylin i krzewów

4.3.6.) Waga: 20

Kryterium 3

4.3.4.) Rodzaj kryterium: inne.

4.3.5.) Nazwa kryterium: kara za odstąpienie od umowy przez Zamawiającego z przyczyn zależnych od Wykonawcy

4.3.6.) Waga: 10

Kryterium 4

4.3.4.) Rodzaj kryterium: inne.

4.3.5.) Nazwa kryterium: kara za zwłokę w wiosennym cięciu pielęgnacyjnym bylin i krzewów

4.3.6.) Waga: 10

4.3.10.) Zamawiający określa aspekty społeczne, środowiskowe lub innowacyjne, żąda etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu życia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie

Część 2

4.2.2.) Krótki opis przedmiotu zamówienia

Przedmiot zamówienia dla części II:
1) świadczenie usługi komunalnej w zakresie pielęgnacji zieleni w Parku Miejskim
w Starachowicach, tj.:
a) część ogrodowa – znajduje się w dolinie cieku wodnego, u podnóża wzgórza. W celu zapewnienia odpowiednich warunków rozwoju niższych pięter roślinności, ograniczono w niej zadrzewienie wprowadzając otwarte przestrzenie łąk i ogrodów kwiatowych. Część ogrodową wypełnia ,,rzeka kwiatów”, stanowiąca sekwencję poszczególnych ogrodów tematycznych, rozciągających się wzdłuż cieku. Sekwencja ogrodów tematycznych składa się następujących części:

cieniolubne mokradła – wykorzystują istniejące warunki siedliskowe, oraz występujące obecnie rośliny typowe dla zacienionych podmokłych terenów – gatunki bagienne
podmokłe ogrody słoneczne – pełnią rolę ogrodów deszczowych, zbudowane są z roślin hydrofitowych. Na wyznaczonym terenie wprowadza się gatunki o cechach ozdobnych, a jednocześnie będących podstawą naturalnego systemu oczyszczania wody.
Gatunki roślin: turzyca wiosenna, turzyce pseudociborowata, sit rozpierzchły, kosaciec syberyjski, kosaciec żółty, lobelia szkarłatna, miecznica wąskolistna, fiołek błotny, tatarak zwyczajny, długosz królewskie, wietlica samicza, kosaciec syberyjski, lilia biała ‘Św. Józefa’, wiązówka czerwona, tojeść pospolita, mozga trzcinowata, firletka poszarpana, mięta nadwodna, niezapominajka błotna, pierwiosnek, babka zwyczajna
ogród naturalistyczny – stanowi przedpole widoku na strome skarpy schodzące do doliny cieku, widok pozbawiony jest gęstych drzew i stwarza dogodne warunki ekspozycji rabat kwiatowych
Gatunki roślin: zawilec żółty, czosnek niedźwiedzi, kopytnik pospolity, bodziszek czerwony, złocień ogrodowych ‘Orchid Helen’, szałwia omszona ‘Adrian’, przetacznik kłosowy, krwawnik pospolity, jeżówka purpurowa, barwinek pospolity, dąbrówka, kopytnik europejski
ogród różaneczników i wrzosów – to ogród ozdobny, oparty na gatunkach obcych, stanowi ogrodowy artefakt kontrastujący z naturalną roślinnością parku. Stanowi go kompozycja różaneczników oraz wrzosów i wrzośców. Rośliny te dobrze znoszą lekkie zacienienie, tak więc występujące w ich otoczeniu drzewa zapewniają właściwe warunki siedliskowe, a jednocześnie zapewnią odpowiednie tło dla kolorowych kompozycji.
Gatunki roślin: wrzos pospolity, wrzosiec krwisty, borówka brusznica, borówka wysoka (amerykańska), żurawina wielkoowocowa, różanecznik (żółty), leszczynowiec
skąpokwiatowy, azalia wielkokwiatowa, wilczomlecz, kuklik mieszańcowy, epimedium wielkokwiatowe, języczka pomarańczowa, pięciornik gęsi
ogród egzotyczny – to zestaw bylin o charakterze ozdobnym. Znajdują się, wraz z ogrodem roślin wrzosowatych i różaneczników, w ,,reprezentatywnej” części parku, naprzeciwko pawilonu parkowego.
Gatunki roślin: czosnek olbrzymi, szałwia lekarska, kuklik zwisły, czyściec wielkokwiatowy, czosnek główkowaty, jarzmianka większa, ślazownik, floks wiechowaty, trytoma groniasta, prusznik płożący
ogród czterech pór roku – rabaty w przeważającej części naturalistyczne, wzbogacone roślinami typowymi dla ogródków ozdobnych
Gatunki roślin: złocień ogrodowy, szałwia omszona, mrzanka wonna, bodziszek czerwony, kocimiętka Faassenna, melisa lekarska, onętek żółty, floks wiechowaty, aster gawędka, kuklik zwisły, czyściec wielkokwiatowy, złocień ogrodowy, dzika róża, len trwały, powojnik pnący, rumian żółty
wilgotne łąki kwietne – towarzyszą ciekowi wodnemu – naturalne łąki kwiatowe, koszone kilka razy do roku wzbogacone o gatunki atrakcyjnie kwitnące. Ogrody te będą pełniły rolę ozdobną ale również rolę ekologiczną
suche łąki kwietne – w formie naturalistycznych rabat
krzewy – to skupiny zapewniające utrzymanie skarp, a także pożywienie dla ptaków i owadów oraz miejsce schronienia dla zwierząt
Gatunki roślin: kalina koralowa, bez koralowy, kruszyna, kalina japońska, oczar żółty, azalia wielkokwiatowa
pnącza – pnącza towarzyszą parkowym budowlom, ozdabiają pergole i pną się po skarpach
Gatunki roślin: winorośli pachnąca, winorośl japońska, hortensja pnąca, powojnik alpejski, powojnik japoński, dławisz okrągłolistny

b) część leśna – obszar parku z zaadaptowanym drzewostanem na skarpach i wysoczyźnie

obszar rodzime krzewy liściaste – krzewy w gruncie - 1135 szt.; krzewy na skarpach – 1674 szt.; krzewinki – 1266 szt.; pnącza – 258 szt.
Gatunki roślin:
Krzewy w gruncie - róża dzika, leszczynowiec, róża pomarszczona, ognik szkarłatny, oczar żółty, pięknotka, kalina koralowa, bez koralowy, kruszyna pospolita, kalina japońska, hortensja ogrodowa, śliwa tarnina, dereń świdwa, tawuła norweska, szakłak pospolity, czeremcha pospolita
Krzewy na skarpach – róża rdzawa, róża jabłkowata, róża miękka
Krzewinki – barwinek pospolity
Pnącza – powojnik, winorośl pachnąca, winorośl japońska, powojnik japoński, dławisz, fallopia Auberta, powojnik alpejski
obszar czterech pór roku – rabaty z bylinami i trawami ozdobnymi – 9013 szt.; rośliny cebulowe – 4762 szt.
Gatunki roślin: prusznik płożący, aster, bodziszek czerwony, czyściec wielkokwiatowy, dąbrówka rozłogowa, dzielżan, Epimedium wielkokwiatowe, floks wiechowaty, jarzmianka większa, jeżówka purpurowa, języczka pomarańczowa, kocimiętka Faassenna, Kopytnik pospolity, krwawnik pospolity, kuklik mieszańcowy, kuklik zwisły, len trwały, marzanka wonna, melisa lekarska, pięciornik gęsi, przetacznik kłosowy, rumian żółty, słoneczniczek szorstki, szałwia lekarska, szałwia omszona, ślazownik, trytoma groniasta, wilczomlecz złocisty, zawilec żółty, złocie właściwy, fiołek trójbarwny, liliowiec, lilia
w tym rośliny cebulowe: czosnek główkowaty, czosnek niedźwiedzi, czosnek olbrzymi
obszar rodzime krzewy iglaste – krzewy w gruncie - 25 szt., krzewinki – 990 szt.
Gatunki roślin: borówka wysoka, borówka brusznica, wrzos pospolity, wrzosiec krwisty, żurawina
obszar kolekcja różaneczników – krzewy w gruncie – 64 szt.
Gatunki roślin: azalia wielkokwiatowa, różanecznik żółty
obszar ogrody wodne – byliny i trawy ozdobne – 8516 szt.
Gatunki roślin: babka zwyczajna, długosz królewski, fiołek błotny, firletka poszarpana, kosaciec syberyjski, kosaciec żółty, lilia, lobelia szkarłatna, miecznica wąskolistna, mięta nadwodna, mozga trzcinowata, niezapominajka błotna, pierwiosnek lekarski, sit rozpierzchły, tatarak zwyczajny, tojeść pospolita, turzyca pseudociborowata, turzyca wiosenna, wiązówka czerwona, wietlica samicza
obszar otoczenie pomników przyrody – krzewinki – 49 szt.
Gatunki roślin: barwinek pospolity

2. Pielęgnacja zieleni w Parku Miejskim w Starachowicach obejmuje prowadzenia prac związanych z pielęgnacją i utrzymaniem zieleni w parku zgodnie z wytycznymi zamieszczonymi w załączniku nr 1, w tym:
a) Bieżącą pielęgnację roślin na skwerach w okresie trwania umowy tj.: monitoring stanu zdrowia, podlewanie, odchwaszczanie, wykonywanie cięć sanitarnych, korygujących i formujących, wykonywanie koniecznych oprysków, podlewanie, utrzymywanie warstwy ściółki, nawożenie oraz wykonywanie innych zabiegów agrotechnicznych mających na celu właściwy wzrost i rozwój pielęgnowanych roślin zgodnie z załącznikiem nr 1.
b) Utrzymanie w okresie trwania umowy drzewostanu parkowego poprzez stały monitoring stanu zdrowia drzew i ich statyki, wykonywanie koniecznych cięć sanitarnych i korygujących, zabezpieczaniu powstałych ran, grabienie opadłych liści oraz transport i unieszkodliwienie powstałych odpadów. Wykonawca zobligowany jest do prowadzenia bieżących zabiegów pielęgnacyjnych w drzewostanie parkowy obejmujących cięcia, wycinkę wyłomów i wywrotów, drzew zagrażających użytkownikom i/lub infrastrukturze parku oraz jego sąsiedztwu, usuwanie samosiewów i odrostów korzeniowych drzew., usuwanie karpin, usuwanie i transport powstałych odpadów.
c) Utrzymanie w okresie trwania umowy drzew pomnikowych otaczając je szczególną troską poprzez stały monitoring stanu zdrowia i ich statyki, dodatkowe nawadnianie, napowietrzanie systemu korzeniowego i odpowiednie nawożenie, oraz pozostawianie opadłych liści w zasięgu systemu korzeniowego drzew (tj. w promieniu obrysu korony) w celu wzbogacenia podłoża.
d) Utrzymanie w okresie trwania umowy nowych nasadzeń drzew otaczając je szczególną troską poprzez stały monitoring stanu zdrowia i ich statyki, utrzymywanie elementów stabilizujących i wiązań, utrzymanie mis sadzeniowych, odchwaszczanie, dodatkowe nawadnianie, napowietrzanie systemu korzeniowego i odpowiednie nawożenie.
e) Utrzymanie w okresie trwania umowy krzewów poprzez odchwaszczanie, wykonywanie koniecznych cięć sanitarnych, korygujących i odmładzających, podlewanie, uzupełnianie ściółki, nawożenie, grabienie opadłych liści oraz transport i unieszkodliwienie powstałych odpadów, wykonanie zimowych ocieplin.
f) Utrzymanie w okresie trwania umowy roślin kwasolubnych poprzez stały monitoring stanu zdrowia, bieżące odchwaszczanie, usuwanie przekwitłych kwiatostanów, podlewanie, uzupełnianie ściółki, nawożenie nawozami zakwaszającymi oraz transport i unieszkodliwienie powstałych odpadów.
g) Utrzymanie w okresie trwania umowy bylin poprzez stały monitoring stanu zdrowia, bieżące odchwaszczanie, wykonanie zalecanych oprysków zwalczających choroby i szkodniki, usuwanie przekwitłych kwiatostanów, uzupełnianie ściółki, nawożenie oraz transport i unieszkodliwienie powstałych odpadów.
h) Utrzymanie w okresie trwania umowy pnączy poprzez stały monitoring stanu zdrowia, bieżące odchwaszczanie, uzupełnianie ściółki, nawożenie oraz transport i unieszkodliwienie powstałych odpadów...
Więcej w pkt 1 SWZ.

Zamawiający wymaga zatrudnienia przez Wykonawcę lub podwykonawcę na podstawie stosunku pracy, w rozumieniu art. 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, osób wykonujących wskazane czynności związane z realizacją zamówienia, tj. z: pielęgnacją, podlewaniem, odchwaszczaniem, koszeniem, grabieniem, skoszonej trawy i wywozem.

4.2.6.) Główny kod CPV: 77310000-6 - Usługi sadzenia roślin oraz utrzymania terenów zielonych

4.2.8.) Zamówienie obejmuje opcje: Nie

4.2.10.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 7 miesiące

4.2.11.) Zamawiający przewiduje wznowienia: Nie

4.2.13.) Zamawiający przewiduje udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówień na podobne usługi lub roboty budowlane: Nie

4.3.) Kryteria oceny ofert:

4.3.1.) Sposób oceny ofert: Oferta, która otrzyma największą łączną ilość punktów w oparciu o ustalone kryteria, zostanie uznana za najkorzystniejszą, pozostałe oferty zostaną sklasyfikowane zgodnie z ilością uzyskanych punktów.

4.3.2.) Sposób określania wagi kryteriów oceny ofert: Procentowo

4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Kryterium ceny oraz kryteria jakościowe

Kryterium 1

4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena

4.3.6.) Waga: 60

Kryterium 2

4.3.4.) Rodzaj kryterium: inne.

4.3.5.) Nazwa kryterium: termin wiosennych cięć pielęgnacyjnych bylin i krzewów

4.3.6.) Waga: 20

Kryterium 3

4.3.4.) Rodzaj kryterium: inne.

4.3.5.) Nazwa kryterium: kara za odstąpienie od umowy przez Zamawiającego z przyczyn zależnych od Wykonawcy

4.3.6.) Waga: 10

Kryterium 4

4.3.4.) Rodzaj kryterium: inne.

4.3.5.) Nazwa kryterium: kara za zwłokę w wiosennym cięciu pielęgnacyjnym bylin i krzewów

4.3.6.) Waga: 10

4.3.10.) Zamawiający określa aspekty społeczne, środowiskowe lub innowacyjne, żąda etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu życia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie

SEKCJA V - KWALIFIKACJA WYKONAWCÓW

5.1.) Zamawiający przewiduje fakultatywne podstawy wykluczenia: Nie

5.3.) Warunki udziału w postępowaniu: Tak

5.4.) Nazwa i opis warunków udziału w postępowaniu.

Wykonawcy muszą spełnić następujące warunki:
1) posiadać zdolność techniczną lub zawodową tj.:
a) wymagane jest na każdą część zamówienia wykazanie wykonanych w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, usług z zakresu urządzania i pielęgnacji zieleni, w tym minimum jednej o wartości nie mniejszej niż 50.000,00 zł (brutto).
W przypadku składania oferty przez Wykonawców występujących wspólnie wyżej wymieniony warunek musi spełnić co najmniej jeden z Wykonawców.
b) wymagane jest na każdą część zamówienia, aby Wykonawca dysponował pojazdami transportowymi oraz sprzętem specjalistycznym, spełniającym określone przepisami prawa wymagania, w tym w szczególności wymagania dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, w ilości i stanie technicznym umożliwiającym realizację przedmiotu zamówienia, w tym minimum:
ciągnik z kosiarką zawieszaną – 1 szt.,
samobieżne kosiarki spalinowe – 4 szt.,
kosy (podkaszarki) spalinowe – 5 szt.,
samochód samowyładowczy do 3,5 t, przyczepa (bądź na podwoziu samochodu) ze zbiornikiem na wodę o poj. 2000 l,
dmuchawa do liści – 2 szt.,
nożyce do żywopłotu – min. 2 szt.,
grabie, sekatory, aerator spalinowy, rozsiewacz nawozu, wertykulator.
W przypadku składania oferty przez Wykonawców występujących wspólnie wyżej wymieniony warunek mogą spełniać łącznie.
Dla ww. wartości wykazanych przez Wykonawcę w walucie innej niż PLN, Zamawiający przyjmie przelicznik według średniego kursu NBP z dnia opublikowania ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych.
Więcej w pkt 6 SWZ.

5.5.) Zamawiający wymaga złożenia oświadczenia, o którym mowa w art.125 ust. 1 ustawy: Tak

5.7.) Wykaz podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu: a) wykazu usług wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, w okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których usługi zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów określających czy usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego usługi zostały wykonane, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych są wykonywane, a jeżeli Wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów – oświadczenie Wykonawcy; w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych nadal wykonywanych referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich należyte wykonywanie powinny być wystawione w okresie ostatnich 3 miesięcy – sporządzonego wg załącznika - DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE.
UWAGA! Jeżeli Wykonawca powołuje się na doświadczenie w realizacji usług wykonywanych wspólnie z innymi Wykonawcami, ww. wykaz dotyczy usług,
w których wykonaniu wykonawca ten bezpośrednio uczestniczył, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych, w których wykonywaniu bezpośrednio uczestniczył lub uczestniczy.
Wymagane jest na każdą część zamówienia wykazanie wykonanych w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, usług z zakresu urządzania i pielęgnacji zieleni, w tym minimum jednej o wartości nie mniejszej niż 50.000,00 zł (brutto).
W przypadku składania oferty przez Wykonawców występujących wspólnie wyżej wymieniony warunek musi spełnić co najmniej jeden z Wykonawców.
Do wykazu należy załączyć dowody określające, czy te usługi zostały wykonane należycie.
Dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego usługi zostały wykonane, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych są wykonywane, a jeżeli wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów - oświadczenie wykonawcy; w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych nadal wykonywanych referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich należyte wykonywanie powinny być wystawione w okresie ostatnich 3 miesięcy.
b) wykazu narzędzi, wyposażenia zakładu lub urządzeń technicznych dostępnych Wykonawcy usług w celu wykonania zamówienia wraz z informacją o podstawie dysponowania tymi zasobami – sporządzonego wg załącznika – WYKAZ NARZĘDZI.
Wymagane jest na każdą część zamówienia, aby Wykonawca dysponował pojazdami transportowymi oraz sprzętem specjalistycznym, spełniającym określone przepisami prawa wymagania, w tym w szczególności wymagania dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, w ilości i stanie technicznym umożliwiającym realizację przedmiotu zamówienia, w tym minimum:
ciągnik z kosiarką zawieszaną – 1 szt.,
samobieżne kosiarki spalinowe – 4 szt.,
kosy (podkaszarki) spalinowe – 5 szt.,
samochód samowyładowczy do 3,5 t, przyczepa (bądź na podwoziu samochodu) ze zbiornikiem na wodę o poj. 2000 l,
dmuchawa do liści – 2 szt.,
nożyce do żywopłotu – min. 2 szt.,
grabie, sekatory, aerator spalinowy, rozsiewacz nawozu, wertykulator.
W przypadku składania oferty przez Wykonawców występujących wspólnie wyżej wymieniony warunek mogą spełniać łącznie.
Dla ww. wartości wykazanych przez Wykonawcę w walucie innej niż PLN, Zamawiający przyjmie przelicznik według średniego kursu NBP z dnia opublikowania ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych.
Więcej w pkt 7 SWZ.

5.11.) Wykaz innych wymaganych oświadczeń lub dokumentów:

Zamawiający wezwie Wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 5 dni od dnia wezwania, aktualnych na dzień złożenia nw. podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów:
a) odpisu lub informacji z Krajowego Rejestru Sądowego, Centralnej Ewidencji
i Informacji o Działalności Gospodarczej lub innego właściwego rejestru - w celu potwierdzenia, że osoba działająca w imieniu Wykonawcy jest umocowana do jego reprezentowania. Jeżeli w imieniu Wykonawcy działa osoba, której umocowanie do jego reprezentowania nie wynika z ww. dokumentów, Zamawiający żąda od Wykonawcy pełnomocnictwa lub innego dokumentu potwierdzającego umocowanie do reprezentowania Wykonawcy.
Wymóg złożenia ww. dokumentów stosuje się odpowiednio do osoby działającej w imieniu Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego oraz osoby działającej w imieniu podmiotu udostępniającego zasoby.
Wykonawca nie jest zobowiązany do złożenia ww. dokumentów, jeżeli Zamawiający może je uzyskać za pomocą bezpłatnych i ogólnodostępnych baz danych, o ile Wykonawca wskazał dane umożliwiające dostęp do tych dokumentów.
W przypadku wskazania przez Wykonawcę dostępności ww. dokumentów pod określonymi adresami internetowymi ogólnodostępnych i bezpłatnych baz danych, Zamawiający może żądać od Wykonawcy przedstawienia tłumaczenia na język polski pobranych samodzielnie przez Zamawiającego dokumentów.
Oferta na część I i II winna zawierać co najmniej:
1) wypełniony formularz OFERTA,
2) wypełnione formularze oświadczeń – załączniki nr 2 i 3
3) wypełnione formularze oświadczeń – załączniki nr 2a i 3a, jeśli dotyczy
4) zobowiązanie innego podmiotu (zgodnie z pkt 7 ppkt 5 SWZ),
5) uzasadnienie zastrzeżonych w ofercie informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa, jeśli dotyczy (zgodnie z pkt 12 ppkt 5 SWZ),
6) pełnomocnictwo – jeżeli zostało ustanowione, bądź do reprezentowania Wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie (zgodnie z pkt 7 ppkt 5 SWZ).

SEKCJA VI - WARUNKI ZAMÓWIENIA

6.1.) Zamawiający wymaga albo dopuszcza oferty wariantowe: Nie

6.3.) Zamawiający przewiduje aukcję elektroniczną: Nie

6.4.) Zamawiający wymaga wadium: Nie

6.5.) Zamawiający wymaga zabezpieczenia należytego wykonania umowy: Nie

6.6.) Wymagania dotyczące składania oferty przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:

Wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia.
W takim przypadku Wykonawcy ustanawiają pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Przepisy dotyczące Wykonawcy stosuje się odpowiednio do Wykonawców, o których mowa wyżej.
Podstawy dotyczące wykluczenia wskazane w niniejszej SWZ każdy z Wykonawców musi wykazać odrębnie w składanej ofercie (dotyczy oświadczeń i deklaracji), czy w trakcie procedury badania i oceny ofert.
Warunki udziału w postępowaniu zostały opisane w części SWZ odnoszącej się do wymaganych warunków udziału.
Jeżeli oferta Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, została wybrana, Zamawiający żąda przed zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego umowy regulującej współpracę tych Wykonawców.
Wykonawcy składający ofertę wspólną mają obowiązek w formularzu „OFERTA” dokładnie wskazać dane (nazwa firmy, adres) wszystkich Wykonawców.
Zasady składania ofert wspólnych regulują zapisy pkt 12 SWZ.

6.7.) Zamawiający przewiduje unieważnienie postępowania, jeśli środki publiczne, które zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia nie zostały przyznane: Nie

SEKCJA VII - PROJEKTOWANE POSTANOWIENIA UMOWY

7.1.) Zamawiający przewiduje udzielenia zaliczek: Nie

7.3.) Zamawiający przewiduje zmiany umowy: Tak

7.4.) Rodzaj i zakres zmian umowy oraz warunki ich wprowadzenia:

Dopuszcza się nw. zmiany postanowień zawartej umowy, które nie mogą prowadzić do zmiany charakteru umowy:
1) Zmiany części zamówienia, którą wykonują podwykonawcy.
2) Wprowadzenia podwykonawcy, w przypadku braku możliwości wykonania siłami własnymi za wiedzą Zamawiającego.
3) Zmiany terminów realizacji zamówienia na pisemny wniosek Wykonawcy lub przez Zamawiającego, w razie wystąpienia jednej z następujących okoliczności:
wystąpienia klęsk żywiołowych,
wystąpienia wyjątkowo niesprzyjających warunków atmosferycznych uniemożliwiających Wykonawcy wykonanie robót zgodnie z warunkami technicznymi wykonania i odbioru robót, w szczególności: opadów śniegu lub deszczu trwających w sposób ciągły, nieprzerwanie powyżej 5 dni roboczych lub innych zjawisk atmosferycznych powodujących przerwanie robót.
W przypadku wystąpienia którejkolwiek z ww. okoliczności termin wykonania umowy może ulec odpowiednio przedłużeniu o czas niezbędny do zakończenia wykonania jej przedmiotu w sposób należyty, nie dłużej niż o okres trwania tych okoliczności.

7.5.) Zamawiający uwzględnił aspekty społeczne, środowiskowe, innowacyjne lub etykiety związane z realizacją zamówienia: Tak

7.6.) Zamawiający przewiduje następujące wymagania związane z realizacją zamówienia:

w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okolicznościach, o których mowa w art. 95 ustawy

SEKCJA VIII – PROCEDURA

8.1.) Termin składania ofert: 2022-04-25 10:00

8.2.) Miejsce składania ofert: https://miniportal.uzp.gov.pl

8.3.) Termin otwarcia ofert: 2022-04-25 13:00

8.4.) Termin związania ofertą: do 2022-05-24

NAJNOWSZE ZLECENIE
Zlecę naprawę zabudowanego piecyka elektrycznego- Miedziana Góra
  • Lokalizacja zleceniaświętokrzyskie
  • Data dodania20-05-2024
  • Zleceniodawcaosoba fizyczna
Zlecę naprawę zabudowanego piecyka elektrycznego(góra grzeje a dół chyba nie). Zainteresowanych proszę o kontakt. Pozdrawiam.
NAJNOWSZE ZLECENIA
NAJNOWSZE USŁUGI